نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دستکم ۴ زندانی از جمله یک زندانی بلوچ در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند

21-جولای-2024

گروه خبری: اعدام -

 

نفس در قفس، یکشنبه  ۳۱ تیر ۱۴۰۳؛ سحرگاه امروز یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳، چهار  زندانی از جمله یک زندانی بلوچ که پیشتر در ارتباط با جرایم مرتبط با موادمخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

به گزارش «نفس در قفس » به نقل از حال وش، بامداد روز یکشنبه ۳۱ تیرماه، دست‌کم ۴ زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

بنا به این گزارش یکی از زندانیان اعدام شده شهروند بلوچ بود. هویت زندانی بلوچ، داوود براهوی حدودا ۴۷ ساله، متاهل و دارای  هفت فرزند اهل و ساکن زاهدان احراز شده است.

هویت سه زندانی دیگر، مهدی علی‌اکبری ۴۹ ساله، دارای دو فرزند و اهل تهران، سعید محمدپور و یک زندانی تبعه افغان احراز شده است.

داوود براهویی در سال ۱۳۹۷، و مهدی در سال ۱۴۰۰، از بابت اتهامات مرتبط به «مواد مخدر» در تهران بازداشت شده‌ بودند. روز شنبه ۳۰ تیر داوود براهویی از واحد دو سالن دو زندانی قزلحصار و مهدی علی‌اکبری از واحد دو سالن ۱ این زندان جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده بودند. حکم اعدام این دو زندانی بدون ملاقات خانواده به همراه دو زندانی دیگر بامداد روز یکشنبه به اجرا درآمد.

تاکنون خبر اعدام این زندانیان از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود.

زندانیان