نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۷ زندانی از جمله سه زندانی زن در یک روز در زندان بیرجند اعدام شدند

24-جولای-2024

گروه خبری: اعدام -

 

نفس در قفس ، چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳؛ سحرگاه امروز سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ حکم اعدام ۷ زندانی از جمله سه زندانی زن که پیشتر به اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند در زندان بیرجند به اجرا درآمد.

به گزارش « نفس در قفس » به نقل از حال وش،سه‌شنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳، هفت زندانی از جمله یک زندانی بلوچ و یک زندانی کُرد و سه زندانی زن در زندان بیرجند اعدام شدند. این زندانیان از بابت اتهامات جرایم مرتبط به «مواد مخدر» پیشتر به اعدام محکوم شده‌ بودند.

هویت زندانی بلوچ، امیرحمزه براهویی‌مجرد فرزند نورمحمد، متاهل دارای دو فرزند، اهل شهرستان زابل و ساکن فضل‌آباد از توابع استان گلستان و هویت زندانی کُرد، وحید وحدانی  ۳۳ ساله، ساکن بجنورد، احراز شده است.

بنا به این گزارش، آقای حمزه، در سال ۱۳۹۸ در شهر بیرجند بازداشت و به اعدام محکوم شد. این زندانی همواره اتهامات وارده را رد کرده بود و به دلیل نبود مستندات کافی، با نقض حکم در دیوان عالی کشور پرونده به شعبه هم‌عرض در دادگاه انقلاب استان خراسان جنوبی ارسال شد که برای بار دوم به اعدام محکوم شد.

تاکنون خبر اعدام این زندانیان از سوی منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود.‌‌

زندانیان