نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند

7-آگوست-2024

گروه خبری: اعدام - اقلیت های قومی -

نفس در قفس،چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳؛ بامداد سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۳ زندانی در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند. دو تن از این زندانیان پیشتر از بابت اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» و یک زندانی از بابت اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش «نفس در قفس»، به نقل از حال وش، سحرگاه امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام سه زندانی از جمله یک زندانی بلوچ و یک زندانی کرد، از بابت اتهامات مرتبط به «مواد مخدر» و «قتل» اجرا شد.

هویت زندانی بلوچ  امین‌الله نارویی،۴۲ ساله فرزند موسی اهل زابل و ساکن ایرانشهر و هویت زندانی کرد، حمزه گراوند حدودا ۲۸ ساله فرزند احمد مجرد اهل و ساکن شهرستان کوهدشت از توابع استان لرستان احراز شده است. هویت زندانی دیگر آزاد عبداللهی حدودا ۴۵ ساله اهل و ساکن بندرعباس  احراز شده است.  امین‌الله نارویی در سال ۱۴۰۰ و حمزه گراوند در سال ۱۴۰۱با اتهامات مرتبط به مواد مخدر در شهر بندر عباس توسط نیروهای نظامی بازداشت شده و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند و زندانی دیگر  در یک پرونده مشترک با فردی بنام «روزبه» با اتهام قتل حدودا ۱۹ سال پیش بازداشت شده و به اعدام  محکوم شده‌ بودند. هر چهار زندانی روز یکشنبه از بند‌های عمومی زندان بندرعباس به قرنطیه این زندان جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده بودند. یکی از این چهار زندانی بنام «روزبه» به بند عمومی بازگردانده شد.

تاکنون خبر اعدام این زندانیان از سوی منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود.‌‌

زندانیان