نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یک زندانی در شاهرود در ملأعام اعدام شد

26-آگوست-2024

گروه خبری: اعدام -

نفس در قفس، ۵ شهریور ۱۴۰۳؛ سحرگاه امروز یک زندانی که پیشتر از بابت قتل یک وکیل دادگستری بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در ملاءعام در شهرستان شاهرود به دار آویخته شد.

به گزارش«نفس در قفس»، به نقل از میزان، خبرگزاری قوه‌قضاییه، سحرگاه روز دوشنبه ۵ شهریور، یک زندانی در شهرستان شاهرود،در ملاءعام، اعدام شد.
بنا به این گزارش این زندانی متهم به قتل یک وکیل دادگستری به نام محمودرضا جعفر آقایی بود.

در مردادماه ۱۴۰۱، محمودرضا جعفر آقایی، وکیل دادگستری در یکی از خیابان های شهرستان شاهرود به ضرب گلوله به قتل رسید. متهم به قتل در این پرونده توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان سمنان به اعدام در ملاعام محکوم شد. اواخر سال ۱۴۰۲، حکم اعدام صادره توسط شعبه ۴۹ دیوان عالی کشور تایید شده بود.

رسول کوهپایه زاده، وکیل مدافع مقتول، بیش از این در مورد متهمین این پرونده گفته بود: شخصی که متهم است با پرداخت وجه، دستور قتل را صادر کرده، به اتهام معاونت در قتل به تحمل بیست و پنج سال حبس در زندان ایرانشهر محکوم شد.

 

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳، دست‌کم ۳۲۲ زندانی به دار آویخته شدند.  در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود.

زندانیان