نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام دو زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

15-سپتامبر-2024

گروه خبری: اعدام -

 

نفس در قفس، یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳؛ سحرگاه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳، دو زندانی که پیشتر به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل آبادشیراز به دار آویخته شدند.

به گزارش «نفس در قفس» ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، سحرگاه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳،حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

هویت یکی از این زندانیان سعید خواجه حیدری، توسط «نفس در قفس » احراز شده است.

به گفته یک منبع موثق به گزارش‌گر«نفس در قفس»، سعید خواجه حیدری ۳۰ ساله اهل جیرفت، پیشتر به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بازداشت شده بود. او مدتی در زندان نی‌ریز نگهداری شده و سپس به زندان شیراز منتقل شد. بدون داشتن وکیل به اعدام محکوم شد.

همزمان با این زندانی یک زندانی دیگر با هویت ساسان بن (بزرگزاده )  در زندان مرکزی شیراز اعدام شد. اتهام وی نیز جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود. ساسان بن ۳۳ساله، اهل شهرستان سرباز و ساکن ایرانشهر، در سال ۹۸ بازداشت شده بود.

خبر اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این گزارش توسط منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود.

زندانیان