نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

افزایش شمار زندانیان اعدام شده روز چهارشنبه قزلحصار کرج به ۱۱زندانی از جمله یک زن

6-اکتبر-2024

گروه خبری: اعدام -

نفس در قفس،یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳؛ سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، دست‌کم۱۱ زندانی به اتهامات «قتل، جرایم مرتبط با مواد مخدر،تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه» در زندان قزلحصار اعدام شدند.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، دست‌کم ۱۱ زندانی در زندان قزلحصار اعدام شدند. این زندانیان از بابت اتهامات اتهامات «قتل، جرایم مرتبط با مواد مخدر،تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه» بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

بیش از این گزارش اعدام ۵ زندانی توسط «نفس در قفس» منتشر شده بود.

هویت یازدهمین زندانی اعدام شده، سیاوش (افشین ) ابوالحسنی توسط «نفس در قفس» احراز شده است. بنا به گزارش نفس در قفس به نقل از یک منبع مطلع، سیاوش ابوالحسنی اهل صالحیه بهارستان پیشتر به اتهام قتل بازداشت و یه اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی به همراه ۱۰ زندانی دیگر روز چهارشنبه در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.

هویت ۳تن از این زندانیان  فضل‌الله پورنصیری و حمزه شهبازی به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر»، بهنام حسین دستجردی به اتهام «قتل» قبلا توسط «نفس در قفس » احراز شده بود. علاوه بر این چهار زندانی، علی ممشلو و مرتضی عبدالحسین پور به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه، صابر حق مرادی، مولود خالدیان و یک زن که هویتش تاکنون مشخص نشده به اتهام قتل و دو زندانی تبعه افغانستان به اتهام تجاوز اعدام شده‌اند. با احراز هویت سیاوش ابوالحسنی، شمار زندانیان اعدام شده روز چهار شنبه ۱۱ مهر در زندان قزلحصار کرج به ۱۱ زندانی رسید.

از میان ۱۱ زندانی اعدام شده، تنها اخبار اعدام ۵ زندانی از جمله اعدام یک زن بدون ذکر هویت این زندانیان توسط خبرگزاری «همشهری آنلاین» منتشر شده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در سال ۱۴۰۲، دست کم ۸۴۸ شهروند اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمد. ۵۷ درصد از اعدام‌های صورت گرفته به اتهام جرایم مرتبط با «مواد مخدر» بود

زندانیان