خودکشی زندانی محکوم به اعدام در زندان قزلحصار
23-ژوئن-2026
گروه خبری: زندانیان -
نفس در قفس، سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵؛ یک زندانی محبوس در زندان قزلحصار در پی فشارهای روانی و جسمی وارده، اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داد.
به گزارش گزارشگران «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، روز دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵، یک زندانی محبوس در زندان قزلحصار در پی فشارهای شدید روحی دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده است. هویت این زندانی «مصطفی نظامی» توسط «نفس در قفس» احراز شده است.
بر اساس این گزارش، مصطفی نظامی پیشتر به اتهام «قتل» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی در سال ۱۴۰۲ از زندان رجاییشهر به زندان قزلحصار منتقل شده و در زمان وقوع این حادثه در آستانه اجرای حکم اعدام قرار داشته است.
گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که فشارهای شدید روانی، شرایط نامناسب نگهداری و فقدان دسترسی کافی به خدمات تخصصی سلامت روان در زندان، از جمله عوامل مؤثر در بروز این واقعه بودهاند.
بر اساس ماده ۶ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، حق حیات از حقوق بنیادین هر انسان است و دولتها موظف به حمایت و صیانت از آن هستند. همچنین مطابق «قواعد حداقل استاندارد سازمان ملل برای رفتار با زندانیان» (قواعد ماندلا)، تأمین سلامت جسمی و روانی زندانیان و فراهمسازی دسترسی آنان به خدمات درمانی مناسب، از جمله تعهدات اساسی مقامات مسئول محسوب میشود.