نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازى اعدام اینبار در قزوین قربانى گرفت

16-فوریه-2014

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مهدى نوروزى، حدودا ١٢ ساله و از اهالى قزوین، با انگیزه تجربه شخصى و در تلاش براى بازسازى صحنه یک اعدام که مدتى پیش در این شهر شاهد آن بود، خودش را حلق آویز کرده و جان سپرد.

 

به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، سومین قربانى بازى اعدام طى سال جارى، روز سه شنبه ٨ بهمن، شاهد اعدام ”ح – لطفى”، متهم به قاچاق مواد مخدر؛ در یکى از خیابانهاى قزوین بوده است. او پس از مراجعه به مدرسه، در گفتگو با همکلاسى هاى خود، این صحبت را مطرح مى کند که اگر شخصى هنگام اعدام، چاقو به همراه داشته باشد، زنده خواهد ماند.

 

این گزارش در توصیف این ماجرا می‌نویسد: “پسر دوازده سال در بازگشت به منزل، ماجراى اعدام و گفتگوى پیش آمده با دوستانش را براى مادرش تعریف مى کند. مادر وى ضمن رد شدید این موضوع، فرزند را مورد مواخذه قرار مى دهد که چرا ایستاده و آن صحنه اعدام را مشاهده کرده است؟”

 

اما فرزند که هنوز صحنه اعدام و گفتگوى هاى دوستان در ذهنش بوده تصمیم مى گیرد خود این موضوع را امتحان کند.

 

منابع محلى در شرح این ماجرا به این کمپین گزارش داده اند که: “مهدى نوروزى، بندى را به شکل طناب اعدام آماده مى کند و با برداشتن چاقویى، جاى مناسبى را در راه پله هاى خانه منتهى به پشت بام پیدا مى کند، یک سر بند را به سطح بالاتر از خود که مشرف به پشت بام است وصل مى کند و خود بالاى یکى از پله ها مى رود و حلقه بند را در گردنش مى اندازد.”

 

همه چیز براى یک تجربه شخصى آماده است و پسر نوجوان خودش را از پله ها به فضاى خالى کنار آن پرتاب مى کند.

 

اما مدتى بعد برادر بزرگتر قربانى، پیکر نیمه جان قربانى را، معلق در هوا، و چاقوى پسر بچه را، در زمین مى یابد. تلاش براى نجات مهدى به نتیجه نمى رسد و “بازى اعدام” اینبار هم به مرگ منتهى مى شود.

 

در حالیکه منابع محلى این کمپین از تدابیر شدید امنیتى و فشار و تهدید خانواده، براى سکوت و حتى تکذیبیه در خصوص این ماجرا خبر مى دهند، اما این سومین قربانى از این نوع در ماههاى گذشته است که گزارش آن در رسانه ها منتشر مى شود.

 

پیشتر گزارش جان باختن محمد آشوبى، هفت‌ساله از اهالى دهستان فیشور از توابع استان فارس و مهران یوسفى، هشت ساله از اهالى جوانرود، به طرز مشابه “بازى اعدام”، با انتقادات گسترده داخلى و بین المللى همراه بود و ماموران امنیتى در محل در تلاشند که از انتشار فاجعه اى دیگر و موج انتقادات جلوگیرى کنند.

 

زندانیان