تداوم کارزار اعتصاب غذای «سه شنبه های نه به اعدام» زندانیان سیاسی
9-ژوئن-2026
گروه خبری: اعتصاب غذای زندانیان سیاسی -
نفس در قفس، سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۵؛ اعتصاب غذای «سه شنبه های نه به اعدام» زندانیان سیاسی به یکصد و بیستوچهارمین هفته خود در ۵۶ زندان کشور رسید.
به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، حق حیات، بنیادیترین حق انسانی و زیربنای تمامی آزادیهاست؛ حقی که سلب آن تحت هر عنوانی، بهویژه در قبال کنشهای مدنی و سیاسی، نقض آشکار کرامت انسانی به شمار میآید. اعتراض و بیان نارضایتی، نه جرم بلکه از حقوق مسلم شهروندان در هر جامعهای است و برخورد امنیتی و کیفری با آن، نشانه فاصلهگرفتن از اصول عدالت و حقوق بشر است.
در چنین شرایطی، مجازات اعدام، نهتنها تأمینکننده عدالت نیست، بلکه ابزاری برای سرکوب و ایجاد ارعاب محسوب میشود. ایستادگی در برابر این روند و تداوم کارزارهای مدنی، دفاع از حق زندگی، آزادی بیان و تلاشی برای تحقق جامعهای مبتنی بر عدالت، انسانیت و احترام به حقوق بنیادین همه افراد است.
متن کامل بیانیه زندانیان سیاسی:
تداوم کارزار «سه شنبه های نه به اعدام» در ۵۶ زندان در هفته صدو بیست و چهارم
در هفته گذشته دانشآموزان آگاه برای دفاع از حقوق خود در شهرهای مختلف به خیابان آمدند تا نشان دهند آنان از سیاستهای حاکمیتی در عرصه آموزش که در تضاد آشکار با عدالت آموزشی است به تنگ آمدهاند. کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» از دانشآموزان شجاع و آگاه حمایت میکند. بیشک آینده ایران با چنین افراد پرشوری درخشان خواهد بود.
حکومت اعدامی از ابتدای خرداد تاکنون دستکم ۴۹ تن را به دار آویخته است و در ادامه موج ارعاب و سرکوب خود، حکم اعدام زندانی سیاسی یعقوب درخشان در زندان لاکان رشت را مجدداً تایید کرده و برای زندانیان سیاسی دیگر یاسین شهبخش، حسن مصلاوی و علی کمالی حکم اعدام صادر کرده است.
همچنین چهار زندانی سیاسی دیگر به نامهای فرشاد اعتمادیفر، علیرضا مرداسی، مسعود جامعی و رضا عبدالی نیز در زندان شیبان اهواز در معرض اجرای قریب الوقوع حکم اعدام قرار دارند و جانشان در خطر است.
اعضای کارزار«سهشنبههای نه به اعدام» که برای صدوبیست و چهارمین هفته پیاپی در برابر این اعدامهای غیرانسانی ایستادگی کرده و تعدادی از اعضای آن اعدام شده و یا به اشکال مختلف تحت فشار زندان و نهادهای امنیتی قرار گرفتهاند، بیش از همیشه و بار دیگر صدای خود را در دفاع از حق بنیادین زندگی بلند میکنند، حقی که سرچشمه همه حقوق انسانی است و پاسداری از آن، نشانه بلوغ، برابری، آزادی و انسانیت هر جامعه به شمار میآید. بنابراین از همه اقشار و هموطنان عزیز میخواهند که صدای دادخواهی خود را علیه صدور و اجرای احکام ظالمانه اعدام بلند کرده و به شدیدترین وجه ممکن اعتراض خود را بیان کنند.
آزادی و عدالت حق هر انسانی است و عدالت واقعی نه از مسیر مرگ و سلب حق حیات بلکه از مسیر احترام به حقوق بشر به دست میآید. در نتیجه برای به دست آوردن آن از دست حاکمان ستمکار و مستبد باید مبارزه و مقاومت کرد.
کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۵ در هفته صدوبیستوچهارم در ۵۶ زندان زیر در اعتصاب غذا میباشد:
زندان اوین(بند زنان و مردان)، زندان قزلحصار(واحد ۲و۳و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان فردیس کرج، زندان تهران بزرگ، زندان قرچک، زندان خورین ورامین ،زندان چوبیندر قزوین، زندان اهر، زندان اراک، زندان لنگرود قم، زندان خرم آباد، زندان بروجرد، زندان یاسوج، زندان اسدآباد اصفهان، زندان دستگرد اصفهان، زندان شیبان اهواز، زندان سپیدار اهواز(بند زنان و مردان)، زندان نظام شیراز ، زندان عادل آباد شیراز(بند زنان و مردان)، زندان فیروز آباد فارس، زندان دهدشت، زندان زاهدان (بند زنان و مردان) ،زندان برازجان ، زندان رامهرمز، زندان بهبهان، زندان بم ، زندان یزد(بند زنان و مردان)، زندان کهنوج، زندان طبس، زندان مرکزی بیرجند، زندان مشهد، زندان گرگان، زندان سبزوار، زندان گنبدکاووس، زندان قائمشهر، زندان رشت (بند مردان و زنان )، زندان رودسر، زندان حویق تالش، زندان ازبرم لاهیجان، زندان دیزل آباد کرمانشاه، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان میاندوآب، زندان مهاباد، زندان بوکان، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان سنندج، زندان کامیاران و زندان ایلام»
هفته صدوبیست و چهارم
سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۵