نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پخش اعترافات تلویزیونی و خطر اجرای حکم اعدام زندانیان سنی

19-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: طی هفته اخیر تلویزیون رسمی دولت ایران (صدا و سیما) اقدام به پخش اعترافات از چند زندانی اهل‌سنت کرده و این موضوع خطر اجرای حکم برخی از زندانیان اهل‌سنت را در محافل حقوق بشری افزایش داده است.

 

به گزارش هرانا، طی هفته اخیر در چندین نوبت مصاحبه‌هایی از چند زندانی اهل‌سنت از شبکه خبر تلویزیون رسمی دولت ایران (صدا و سیما) تحت عنوان «سناریو» پخش شد و در طی این سخنان چند زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت اقدام به اعتراف علیه خود و دیگر زندانیان اعدامی نمودند.

 

پخش این مستند و همزمانی آن با مسائل پیش آمده در جنوب شرقی ایران نگرانی محافل حقوق بشری را نسبت به اجرای حکم اعدام زندانیان اهل‌سنت افزایش داده است.

 

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «لقمان امینی فرزند توفیق متولد ۱۳۶۵ تاریخ دستگیری خرداد ۸۹ و متاهل- دارای دو فرزند می‌باشد و اولین شخصی است که مقابل دوربین رفت. لقمان شخصیتی ناشناخته که یک دفعه جلو دوربین ظاهر شد و خود را به عنوان یک سلفی معرفی کرده و دست به اعترافاتی زد که در حرف‌هایش ضد و نقیض ز یادی دارد. بنا به اخبار رسیده از کسانی که در اطلاعات با این فرد بوده‌اند می‌گویند لقمان زیر شکنجه‌های شدید روانی و جسمی بوده بطوری که حتی تهدید به آزار واذیت خانواده‌اش هم جزءی ازشکنجه‌های این فرد بوده بر اثر شکنجه‌های وارده و طولانی شدن نگهداریش در اطلاعات لقمان مجبور به مصرف قرص‌های اعصاب و روان شده و بعضا اطلاعات بخاطر پیشبرد نقشه‌های شوم و ضد بشری خود این جوان مظلوم اهل سنت را به مصرف داروهای روان گردان معتاد کرده و بدین صورت او را تحت فشار قرار می‌دهند تا هر چه از او می‌خواهند جلوی دوربین دکلمه کند.»

 

این منبع در ادامه تاکید کرد: «بشیر شاه نظری فرزند اقبال متولد ۱۳۷۱ محل تولد سنندج تاریخ دستگیری فروردین ۱۳۹۰ شخص دیگری بود که مقابل دوربین حاضر شد. بشیر که حدود ۳ سال است در تک سلولی‌ها و زیرزمینهای اطلاعات سنندج به سر می‌برد در اوج نوجوانی دستگیر شده و متاسفانه بخاطر کم سن و سالی و فشار و شکنجهای روحی و جسمی که بر او وارد بوده اعترافاتی را جلوی دوربین انجام داده که قبول کردن آن برای هر فرد عاقل و بالغ قابل هضم نیست و با کمی تفکر در وضعیت این دانشجوی اهل سنت که ابزاری شده در دست وزارت اطلاعات کاملا روشن است این فرد به علت شکنجه‌های روحی و جسمی که همیشه بر او وارد بوده از نظر روانی مشکل اساسی پیدا کرده و بنا به گفته کسانی که او را در اطلاعات دیده‌اند او قرص اعصاب و روان مصرف می‌کند و بوسیله نیرو‌های اطلاعات معتاد به قرص‌های روان گردان شده که با محروم کردن او از دارو‌ها حاضر می‌شود جلوی دوربین ان‌ها بیاید و هر چه از او می‌خواهند برایشان انجام دهد.»

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: «حکومت قصد دارد با این اقدامات زمینه چینی کند تا حکم اعدام برخی از زندانیان اهل‌سنت را به بهانه سلفی‌گری به اجرا گذارد. این در حالی است که این زندانیان اهل سنت شافعی مذهب هستند و آن افراد را اطلاعات بیشتر از۶۰ ماه در سلول‌های انفرادی نگه داشته و زیر آزارو اذیت جسمی و روحی آن‌ها را مجبور به اعتراف تلوزیونی می‌کنند و اسامی افرادی که اطلاعات به آن‌ها بدهد در جلوی دوربین می‌گویند تا اطلاعات مقاصد خود را پیش ببرد.»

 

گفتنی است، هم اکنون بیش از ۴۰ زندانی اهل‌سنت در زندانهای رجایی شهر و قزل‌حصار به اعدام محکوم شده‌اند.

زندانیان