نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

علیرضا روشن شاعر و فعال فرهنگی در زندان اوین

13-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: مسئولان و همکاران بازداشت شده‌ی تارنمای مجذوبان نور که در بازداشت به سر می‌برند، روز جاری وکالت‌نامه‌ی وکیل خود را در زندان امضا کردند.

 

علیرضا روشن، حمید مرادی سروستانی، رضا انتصاری، علی کرمی، مهدی اسانلو، مهدی حسینی، علی آسترکی، نصرت طبسی، علی معظمی، مصطفی عبدی و مهران رهبر که از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در بازداشت به سر می‌برند، روز جاری وکالت‌نامه‌ی وکیل خود را در زندان دریافت و آن را امضا کردند.

 

یکی از اعضای خانواده‌ی علیرضا روشن با اعلام این خبر در خصوص آخرین وضعیت وی به «خانه‌ی حقوق بشر ایران» گفت: «وکیل ایشان و دیگر بازداشت شدگان که آقای املشی هستند، برگه‌ی وکالت را در چند روز گذشته برای هر ۱۱ نفر بازداشت شدگان ارسال کردند که امروز این برگه به دست ایشان رسیده و آن را امضا کرده‌اند.»

 

وی گفت: «در حال حاضر آقای املشی وکیل رسمی ایشان شدند که قرار است فردا به دادگاه مراجعه کرده تا بتواند با آن‌ها دیداری در زندان داشته باشد و وضعیت آن‌ها را پیگیری کند. در حال حاضر هم نمی‌دانیم ایشان و بقیه همکارانش در کدام بند اوین هستند، اما تا آن‌جا که می‌دانیم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.»

 

علیرضا روشن شاعر و داستان نویس و مسئول صفحه کتاب روزنامه‌ی شرق است که در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در منزل یکی از دوستان خود همراه با چندین نفر دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. روشن متولد سال ۱۳۵۷ و دارای لیسانس ادبیات نمایشی است.

 

روشن مجموعه‌ی شعری به نام «کتاب نیست» مجموعه‌ای از شعرهای وی نیز به زبان فرانسه منتشر شده است. ناشر فرانسوی کتاب وی طی روزهای گذشته و بعد از بازداشت این فعال فرهنگی نامه‌ای را در حمایت از وی منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «روشن، شاعر جوان ایرانی که اولین مجموعه شعرش “تا تو چند شعر باقی ست” به تازگی ترجمه و چاپ شده، در روز پنجم سپتامبر دستگیر و در زندان اوین اسیر است، همچون نه نفر از رفقایش، همه مدیران سایت مجذوبان نور، سایت دراویش نعمت اللهی گنابادی، دراویشی که سال‌ها است به دست حکومت سرکوب می‌شوند و تنها جرمشان پرداختن به امور معنوی است یعنی همان که روح اسلام ایرانی را تشکیل می‌دهد.»

 

در ادامه نامه‌ی انتشارات «ارس» آمده است: «در بهترین صورت آن‌ها به چند ضربه شلاق و در بدترین حالت به چندین سال زندان محکوم می‌شوند. اموال و عبادتگاه‌شان با بولدوزر ویران می‌شود.

 

علیرضا روشن دارای همسر و فرزندی خردسال است. صفحه گودر او، آن‌جا که هر روز تولیدات ادبی خود را منتشر می‌کند، بیش از سه هزار و پانصد مشترک دارد. از آن‌جا ما او را کشف کردیم. بر خلاف برخی از هموطنانش، از چنان شهرتی که او را از خطر نظامی که چشم بسته سرکوب می کند، حفظ کند، برخوردار نیست. بنابراین تنها ما، همراهان کوچک نجواهای شاعرانه اش، هستیم تا سعی کنیم با صدای‌مان و فریادمان مانعی شویم بر این بی عدالتی بزرگ.»

 

این در حالی است که ناشر ایرانی کتاب علیرضا روشن تاکنون واکنشی به بازداشت وی نشان نداده است. خانواده‌ی علیرضا روشن نیز با اشاره به این مطلب گفتند: «خوشبختانه یا متاسفانه ناشر ایرانی تا کنون واکنشی صورت نداده است و بسیار عجیب هم هست که ترسیده‌اند از این موضوع. این در حالی است که کتاب روشن سیاسی نبوده است و با مجوز وزارت ارشاد به چاپ سوم رسیده است. اما ناشر گفته است که فعلا برای کتاب دست نگه می‌دارد تا ببیند چه می‌شود!»

 

وی با بیان این‌که هیچ‌کدام از فعالیت‌های این شاعر ایرانی سیاسی نبوده است و همواره کارهای فرهنگی انجام می‌داده گفت: «آقای روشن مسئول صفحه کتاب روزنامه‌ی شرق بود. وی پیش‌تر باروزنامه‌های شرق، همشهری، فرهنگ آشتی و بسیار جراید دیگر همکاری داشته است. سال‌ها پیش با مجله‌ی آدینه همکاری می‌کرد و برای خیلی از مطبوعات و جرائد مطالب فرهنگی می‌نوشته است. حقیقت این است که ایشان همیشه در حوزه‌ی فرهنگ و ادب و کتاب مشغول به فعالیت بوده و هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.»

 

وی با اشاره به این‌که فردا وکیل وی درخواست ملاقات حضوری با وی را می‌کند گفت: «خانواده‌ی روشن مایل هستند این قضیه حتما بازگو شود که ایشان هیچ فعالیت سیاسی نداشته است و همواره فعالیت فرهنگی داشته است. او یک شاعر است که به خاطر اتفاقاتی که در چند روز گذشته برای دراویش افتاده بازداشت شده است.»

 

لازم به ذکر است که در پی حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی در روز جمعه ۱۱ شهریور به دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهرستان کوار از توابع استان شیراز که به شلیک گازاشک‌آور و تیراندازی انجامید تعدادی از دراویش بازداشت و زخمی شده بودند. پس از این واقعه تعداد زیادی از افراد مرتبط با دراویش بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

زندانیان