نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نامه وکلای زندانی دراویش به حسن روحانی: ما هیچ درخواستی از جنابعالی نداریم

8-آگوست-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: وکلای زندانی و مدافعان حقوق دراویش گنابادی در نامه‌ای آغاز کار دولت تدبیر و امید را به رئیس جمهور منتخب کشور، آقای حسن روحانی تبریک گفته و همچنین دست یافتن شخصیتی از جامعه حقوقی کشور به عالیترین مقام اجرایی کشور را به فال نیک گرفتند و به تشریح اوضاع بغرنج دراویش طریقت گنابادی و عدم اجرای عدالت در مورد حقوق آنها پرداختند.

 

به گزارش مجذوبان نور، وکلای زندانی دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور در نامه ارسالی خود به آقای روحانی با اشاره با موارد متعدد نقض حقوق دراویش، محکوم شدن فعالان حقوق دراویش به حبس های سنگین و طولانی را مصداق اعمال بایکوت قضایی و قانونی بر دراویش دانستند .

 

یاد آور می شود که چندی پیش شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی هفت نفر از وکلای زندانی دراویش و فعالان حقوق دراویش را به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و تشکیل و عضویت در گروه ضد امنیتی جمعا به ۵۶ سال و شش ماه حبس تعزیزی و به همراه ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و فعالیت در احزاب و رسانه‌ها محکوم کرده بود.

 

آنها احکام سنگین و حکم های ناعادلانه خود را هزینه تلاش آنها برای برقراری قانون دانستند و در پایان خطاب به آقای روحانی نوشتند : ” ما هیچ درخواستی از جنابعالی نداریم. پایبندی و عمل به سوگندی که به هنگام اخذ پروانه وکالت یاد کرده اید می تواند پایان بخش عمده مشکلات مردم و از جمله دراویش گنابادی باشد.”

 

متن این نامه که در اختیار سایت مجذوبان نور «پایگاه خبری دراویش گنابادی» قرار گرفته است به این شرح است:

 

هو

۱۲۱

 

رئیس جمهور محترم و منتخب مردم، جناب آقای دکتر حسن روحانی؛

با عرض سلام و تبریک؛

سلام و تبریکی با خوف و رجا، خوف از آن رو که مبادا این عرض سلام، تایید ِسرابی دروغین باشد و ما نیز، ولو به قدر نگارش نامه ای کوتاه، در فریب ِ ملت ایران نقش داشته باشیم و ۴ سال بعد، ناممان در زمره‌ی چاپلوسان ِ مردم فریب درج گردد. و چرا چنین هراسان، بدگمان و کژ خیال نباشیم، مادامی که از سوراخ خوش خیالی، بارها گزیده شده‌ایم و سراب را آب پنداشته، خود و دیگران را در برهوت بلا و مصائبی تازه گرفتار و داغ ِ مهر خام اندیشی را به پیشانی نقش کرده‌ایم!؟

و از طرفی بیم آن داریم که اگر زمانه بار دگر برکام سرهنگان با نام و گمنام چرخید و دولت تدبیر و امید، فتنه‌گر! و فتنه انگیز! شد، همین نامه عاملی است تا بیش از پیش جور و ظلم را بر برادران خود و فرزند و عیال آنها پذیرا باشیم، کما آنکه در سال ۱۳۸۸ این مصیبت را نیز تجربه کرده ایم.

و سلام و تبریکی با رجا و امید فراوان، زیرا ۶۰ سال پس از زنده یاد دکتر محمد مصدق، شخصیتی از جامعه حقوقی کشور و از همکاران خود را بر مسند عالیترین مقام اجرایی کشور می بینیم که شعارهایش، گویی از آلام به استخوان رسیده‌ی ملت و از دردهای جان فرسای مردم برآمده و نوید تغییر و تحول می دهد.

پس در این خوف و رجا، جانب احتیاط را از کف نمی دهیم و با رعایتِ ادب ِ عاری از دوراندیشی و به عنوان یک همکار، به شما و ملت ایران تبریک می گوییم و آن تبریکِ از دل برآمده و از جان برخواسته را ، آن زمان بر زبان می رانیم که رفتار و عملکرد جنابعالی را درتحقق شعارهایتان دیده باشیم.

و اما بعد،

جنابتان در سخنانی که هنگام تبلیغات انتخاباتی ایراد کردید، از فقر، تورم، گرانی، بیکاری و مشکلات عدیده ای که گریبان مردم را گرفته است، سخن به میان آوردید و آن را نتیجه مدیریت ناکارآمد، بی اخلاقی و کج سلیقگی مسئولان و برنامه ریزان مملکت عنوان کردید، بنابراین تکرار مکررات نمی کنیم و گوش را از شنیدن آنچه چشم دیده است به زحمت نمی اندازیم.

اهل طریقت و تصوف نیز، خاصه دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی همچون فرد فردِ قاطبه ملت، به همین مشکلاتی که مجمل اشاره کردید، مفصل گرفتارند، اما برایشان ظلمی مزید و دردی مضاعف، بار شده است که شنیدن آن بر هر وجدان ِ بیدار و منصفی سنگینی خواهد کرد.

آقای رئیس جمهور

در این کشور، اهل طریقت به آن مرد می ماند که نیمه شب به گرمابه رفت و دلاک را سم دار دید و لیف‌کش و سرشوی را نیز بر سبیل جنیان یافت. پس هراسان گرمابه دار را از آنچه در حمامش دیده بود خبر داد و گفت: «چه نشسته ای که عمله‌ی گرمابه از طایفه جن اند» گرمابه دار از او پرسید: « ایشان را چگونه یافتی؟» گفت : « دیدم که سم دارند»، گرمابه‌دار لنگ از پای کنار زد و سم خویش را برابر دیده‌گان مرد گرفت و او را گفت: «پای ایشان را چنان دیدی که پای مرا؟!»

دراویش گنابادی، سالهاست در اسارت جنیان ِحمام ِسیاست دروغ پایه و بحران محورند و شکایت به هرجا برده اند، آنجا را حمام جنیان دیده اند. جنابعالی بفرمایید! وقتی دزد، لباس گزمه به تن می کند و در کسوت مستنطق در می آید و مستنطق جامعه ی داروغه می پوشد و داروغه ردای قاضی بر دوش می اندازد. او که خانه‌ی اندیشه و مسکن اعتقادش را سارق شب غارت کرده است، شکایت به کجا و به چه کسی عرضه دارد؟

تخریب حسینه ها، پلمپ مراکز عبادی، ضرب و شتم، هزاران احضار غیرقانونی، دستگیریهای فله ای، بازجویی و شکنجه، صدور احکام قضایی ظالمانه، شلاق و زندان و تبعید، بایکوت خبری، تبلیغات مسموم، حصرخانگی و ممانعت از مسافرت مشایخ طریقت، ممانعت از نشر کتب عرفانی، اخراج از ادارات و …، تنها گوشه هایی از هفت دستگاه موسیقی فریبای این جنیان، برای تسخیر عقل و درایت خواص مملکت است تا با ایجاد یک جبهه‌ی گسترده و متحد، به خیال خود حذف دراویش را از صفحه‌ی روزگار رقم زنند!

در حالی که راه دراویش در دفاع از خود، تنها نالیدن به درگاه مولا، تکیه بر آه جهانسوز و در عالم کثرت نیز توسل به قانون مصّوب همین نظام بوده و هست، آن را نیز برنتابیده و از طریق لغو پروانه وکالت و دستگیری و زندانی کردن وکلای دراویش، سد کرده تا علاوه بر بایکوت خبری، بایکوت قضایی و قانونی نیز بر اهل طریقت تحمیل شود.

آقای رئیس جمهور

هرچند در قانون اساسی بر آزادی بیان و عقیده تاکید شده است، اما گویی عده ای، مردم ایران را لایق و مستعد برخورداری از این موهبت قانونی نمی دانند. این جماعت در یک تحلیل برخاسته از ذهنی متحجرانه، انحصارگرایانه و خشونت طلبانه، از قانون تفسیر سلیقه ای کرده و این حق اساسی را از بخشی از شهروندان کشور، به بهانه تعارض آزادی با شرع و مصالح نظام سلب می نمایند. حاکمان در سایه، دایه‌ی مهربان تر از مادر برای اسلام می شوند، فتوا به دست می گیرند، عوام را فریب می دهند و مسلمانان را در مقابل مسلمانان قرار می دهند و با هوچیگری و اغتشاش به مقاصد خود نائل می شوند. گاهی نیز کاسه‌ی از آش داغ تر شده علمدار حفظ نظام می شوند و با صدور بخشنامه هایی با مهر محرمانه! و بر خلاف قانون اساسی ارکان حکومت را مجبور به مقابله با بخشی از شهروندان کشور می نمایند.

همکار ارجمند و رئیس جمهور محترم

ما وکلای دادگستری و مدافعین حقوق بسیاری از دراویش گنابادی که هم اکنون در زندان بسر می بریم تنها هزینه برقراری حکومت قانون را می دهیم و بر این اعتقادیم که یک جامعه آرمانی مبتنی بر اخلاق و ارزشهای انسانی، بایستی بر عدالت و قانون استوار باشد. ما هیچ درخواستی از جنابعالی نداریم. پایبندی و عمل به سوگندی که به هنگام اخذ پروانه وکالت یاد کرده اید می تواند پایان بخش عمده مشکلات مردم و از جمله دراویش گنابادی باشد.

در پایان امیدواریم این جماعت ِدر سایه، کلید شما را به داس تبدیل نکنند و بر پیکر حقوقدان منتخب مردم، افسر و دیهیم سرهنگی نپوشانند.

از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در تحقق شعارهایتان خواستاریم

 

دراویش گنابادی زندانی:

 

۱.حمید رضا مرادی سروستانی

 

۲.فرشید یداللهی

 

۳.مصطفی دانشجو

 

۴. امیر اسلامی

 

۵. امید بهروزی

 

۶. افشین کرم پور

 

۷.رضا انتصاری

 

۸.صالح الدین مرادی

 

۹.کسری نوری

 

۱۰.علیرضا روشن

 

۱۱. مصطفی عبدی

زندانیان