نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی یک شهروند در ایلام با پایان دوران محکومیت و تداوم بازداشت یک شهروند در ارومیه

26-اکتبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: جواد خیبر شهروند اهل ایلام که دی‌ماه سال گذشته در این شهر بازداشت شده بود، با پابان دوران محکومیت نه ماهه‌ی خود از زندان آزاد شد. عصمت سلحشور، شهروند اهل ارومیه نیز که اردیبهشت‌ماه جاری از سوی اطلاعات سپاه در ارومیه بازداشت شده بود، همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. او به «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» متهم شده است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز ۲ آبان ۱۳۹۷، «جواد خیبر» از اهالی شهرستان ایلام با ابلاغ حکم نه ماه حبس از زندان آزاد شد. محکومیت وی به نه ماه حبس در حالی صورت گرفته که نزدیک به ده ماه را در بازدشت به سر برده‌ است. او دانشجوی رشته‌ی خبرنگاری است که روز ۱۳ دی ۱۳۹۶ بازداشت شد. آن زمان، نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت، حکم جلبش را ارائه داده و اعلام داشته بودند که وی به صورت هدفمند اقدام به پوشش خبری اعتراضات دی‌ماه نموده‌ است.

در اعتراضات اواخر سال گذشته که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

از سوی دیگر «عصمت سلحشور» فرزند خورشید از اهالی روستای فلکان از توابع منطقه‌ی مرگور ارومیه در حالی وارد هفتمین ماه از بازداشت تحت بازجویی در بازداشتگاه‌های امنیتی می‌شود که تاکنون از دیدار با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

یک منبع مطلع در این رابطه گفت: «اتهام مطروحه علیه عصمت سلحشور همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام است. با این حال اطلاع دقیقی از مصادیق مربوط به اتهام مورد ذکر به دست نیامده است”.

وی روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهرستان ارومیه بازداشت و به بازداشتگاه‌های سپاه منتقل شد.

زندانیان