نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

موج جدیدی از بازداشت‌ و احضارها در آذربایجان

27-اکتبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: نیروهای امنیتی سپاه و اطلاعات ایران دور جدیدی از بازداشت و احضار‌ها را در آذربایجان آغاز کرده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، محرم کامرانی، سجاد افروزیان، آراز و امیر امانی، سعدالله ساسانی، نسیم صادقی، رضا زارعی و حکیمه احمدی در میان بازداشت‌شدگان و رامین جبرئیلی و جلیل تاری از فعالینی هستند که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

دستگیری آراز امانی کودک کم سن و سال غلامرضا امانی فعال درگذشته‌ی آذربایجانی در این میان قابل توجه است.

آراز دوازده ساله به همراه امیر پسرعموی خود، عصر روز چهارشنبه دوم آبان جاری توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و پس از هفتاد و دو ساعت از زمان اتمام برگزاری مراسم سالگرد پدر و عموهایش آزاد گردیده است.

یکی از نزدیکان وی به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «آراز تحت تأثیر شرایط بازداشت و به جهت کم سن و سال بودنش به شدت دچار شوک روحی-روانی شده است.»

دکتر محرم کامرانی دیگر فعال مدنی آذربایجانی است که روز پنج‌شنبه سوم مهرماه توسط نیروهای امنیتی اهر در مطب خود بازداشت و پس از انتقال به منزل شخصی ضمن تفتیش خانه، ضبط وسایل و ۳ ساعت بازجویی با چشمانی بسته و دستبند به دست به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

هر چند علت دستگیری آقای کامرانی هنوز معلوم نشده اما گمان می‌رود بازداشت او نیز به ظن شرکت در مراسم سالگرد مرحوم امانی بوده باشد.

مراسم دهمین سالگرد درگذشت مهندس غلامرضا امانی و برادرانش روز جمعه در تبریز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار گردید.

در این مراسم سجاد افروزیان فعال مدنی اهل ملکان نیز بازداشت شده است.

سعدالله ساسانی دیگر فعال ساکن تبریز نیز در اعتراض به بازداشت افروزیان دستگیر شده است.

سجاد افروزیان از چند روز قبل، نسبت به شرکت در این مراسم از سوی نیروهای امنیتی تهدید به بازداشت شده بود.

در این بین خبرهایی از دستگیری یک فعال مدنی به نام ابراهیم رنجبر نیز منتشر شده که هنوز از سرنوشت او خبری در دست نیست.

مامورین امنیتی همچنین جهت ممانعت از برگزاری این مراسم ضمن تماس تلفنی با بسیاری از فعالینی که احتمال حضور آنها در مراسم می‌رفت هشدارهایی مبنی بر بازداشتشان در صورت شرکت در مراسم را داده بودند.

نیروهای امنیتی در چندین نوبت با مراجعت به منزل رامین جبرئیلی و جلیل تاری دو تن از فعالین مدنی ساکن تبریز ضمن تفتیش منازل و به جهت غیبتشان در خانه آنها را تحت تعقیب قرار داده‌ند.

مرحوم امانی ده سال پیش در جاده اهر-تبریز به همراه برادرانش در یک سانحه رانندگی مشکوک مجروح و پس از انتقال به بیمارستانی در تبریز جانش را از دست دادند.

نیروهای امنیتی در آذربایجان همچنین در ده روز گذشته سه فعال مدنی دیگر را در ارتباط با فعالیت‌هایشان در شبکه‌های مجازی بازداشت کرده‌اند.

دو تن از بازداشت‌شدگان از فعالین زن هستند.

نسیم صادقی روز یکشنبه ۲۹ مهر‌ماه در تبریز و حکیمه احمدی در تاریخ ۲۶ مهر در مرند توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازادشت شده‌اند.

آقای قربانی همسر خانم احمدی گفته که بازداشت او همراه با خشونت و ضرب و جرح بوده و از وضعیت نگهداری او نتوانسته اطلاعی کسب نماید.

برای نسیم صادقی نیز که مراحل بازجویی‌اش به اتمام رسیده قرار وثیقه یک صدمیلیون تومانی صادر شده است.

رضا زارعی دیگر فعال مدنی آذربایجانی است که در روزهای گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

زارعی کارزاری در ارتباط با جلوگیری از تحریف اسامی بومی ایجاد کرده بود که گفته می‌شود دستگیری وی نیز در این راستا صورت گرفته است.

زندانیان