نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آماری از کودکان کار وجود ندارد

13-آوریل-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مدیرعامل انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد کودکان کار وجود ندارد، گفت: هم اکنون در مدارس تهران در حال شناسایی کودکانی هستیم که در سطح دبستان به علت مشکلات خانگی در حال ترک تحصیل هستند تا بتوانیم آن ها را حمایت کنیم.

به گزارش میزان، عارف با اشاره به فعالیت انجمن حامیان کودکان کار و خیابان اظهار داشت: “عمده فعالیت و تمرکز انجمن بر روی کودکان کار (کودکانی که در سر چهارراه ها مشغول دستفروشی و یا در کارگاه ها مشغول به کار هستند) قرار دارد”.

آموزش سالانه بیش از ۸۰۰مددجوی دختر و پسر

مدیرعامل انجمن حامیان کودکان کار و خیابان افزود: “در حال حاضر در مراکز سوادآموزی و حرفه آموزی سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ مددجوی دختر و پسر تحت پوشش قرار می گیرند و به آن ها خدمات رایگان ارائه می شود. در واقع هدف از تشکیل انجمن کمک به کودکان آسیب دیده و در معرض خطر است”.

وی خاطرنشان کرد: “با توجه به اینکه کودکان کار جزو مردم جامعه هستند و به خاطر درآمدزایی که دارند، از آموزش های رسمی دور هستند مورد توجه قرار دارند. متأسفانه این کودکان قبل از مهرماه سال ۹۴ ابه دلیل اینکه مدارک شناسایی نداشتند از آموزش های رسمی به دور بودند اما بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری از سال گذشته می توانند از امکانات آموزشی مدارس استفاده کنند و شرایط تحصیل برای کودکان کار آسان شده است”.

کودکان کار در ساعات رسمی نمی توانند تحصیل کنند

عارف در ادامه اضافه کرد: “البته کودکان کار عمدتا به دلیل شرایط فقر مالی و فرهنگی ناچار به درآمد زایی هستند و در ساعات رسمی نمی توانند در مدارس حضور داشته باشند، از طرفی اکثر این کودکان مادران ایرانی و پدران افغانی داشته و یا تعداد زیادی از آن افاغنه هستند که بخشی از آن ها مدرک شناسایی و مجوز حضور دارند و بخشی از آن ها این مدارک را ندارند”.

مدیرعامل انجمن حامیان با بیان اینکه مجوز فعالیت انجمن از سوی وزارت کشور صادر شده درخصوص همکاری با وزارت آموزش و پرورش جهت سوادآموزی این کودکان گفت: “آموزش سوادآموزی کودکان یک کشور بر عهده آموزش و پرورش است اما کودکان کار کودکانی هستند که آنگونه که باید دیده نمی شوند و در اینجا نقش آموزش و پرورش بسیار پررنگ است و باید نگاه ویژه ای به موضوع آموزش کودکان داشته باشد”.

وی بیان کرد: “هم اکنون در مدارس تهران در حال شناسایی کودکانی هستیم که در سطح دبستان به علت مشکلات خانگی در حال ترک تحصیل هستند تا بتوانیم آن ها را حمایت کنیم. متأسفانه کودکی که ترک تحصیل می کند وارد میدان آسیب های اجتماعی می شود”.

عارف درخصوص جمعیت کودکان کار نیز گفت: “هنوز آمار مشخصی از تعداد کودکان کار به طور دقیق وجود ندارد. ولی باید بدانیم کودکانی که افت تحصیلی دارند و در معرض ترک تحصیل قرار دارند، وارد چرخه کار و یا آسیب های اجتماعی می شوند. آسیب های اجتماعی به طور یکسان به کودکان کار وارد می شود. کودکان کار که آسیب دیده می شوند، آسیب زننده نیز می شوند و این موضوه رابطه مستقیمی با امنیت جامعه دارد”.

وی افزود: “اگر کودک کار آسیب زننده هم نباشد ولی از آموزش های رسمی به دور باشد، قائدتا نمی تواند یک شهروند سالم باشد چرا که بخشی از آموزش رسمی این است که کودکان را آماده زندگی سالم برای ورود به جامعه می کند”.

مدیرعامل انجمن حامیان کودکان کار و خیابان همچنین به بازدید معاون رئیس جمهور در امور بانوان از مراکز این انجمن نیز بیان کرد: “از آنجا که موضوع کودکان کار به خانواده و مادران مربوط می شود از خانم مولاوردی دعوت کردیم تا از مراکز ما بازدید کند که در این بازدید بر نقش مهم سازمان های مردم نهاد در حمایت از کودکان کار و خانواده های آسیب دیده تأکید شد. اگر ما بتوانیم مادران را آموزش دهیم و آگاهی آنان را افزایش دهیم میزان کودکان کار کمتر می شود و چنانچه مادران این افراد درآمدزای سالم باشند، بار کار کردن از روی دوش فرزندان آن ها برداشته می شود لذا میزان آگاهی مادران رابطه مستقیمی با کودکان کار دارد”.

برچسب ها:

زندانیان