نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابلاغ آیین‌نامه جدید اجرای احکام کیفری؛ اعدام و قطع عضو به شیوه جدید

18-ژوئن-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: روز گذشته آیین نامه جدیدی جهت اجرای احکام کیفری مبنی بر به کار بردن شیوه های جدید مجازات توسط رییس قوه قضاییه به نهادهای قضایی ابلاغ شد. طبق متن منتشر شده، این آیین نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو و اعدام را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته ۲۷ خردادماه ۱۳۹۸، رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری از صدور آیین نامه جدید اجرای احکام کیفری توسط رییس قوه قضاییه خبر داد.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: “روز گذشته ۲۷ خرداد آیین‌نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو و اعدام از سوی حجت الاسلام رییسی، رییس قوه‌قضاییه ابلاغ شد، که از نظر محتوا بسیار بدیع و جدید است”.

وی در خصوص شیوه جایگزین مجازات اعدام ادامه داد: “در این آیین نامه مقررات جدید و بدیعی درباره نحوه اجرای حکم اعدام در نظر گرفته شده، که بسیار حایز اهمیت است. در ماده ۴۰ این آیین نامه آمده که مجازات اعدام به صورت حلق آویز و با استفاده از طناب دار، با شیوه دیگری که کمترین آزار را برای فرد محکوم داشته باشد، به اجرا درآید. این یعنی در این زمینه، صرفا اجرای حکم از طریق طناب دار نخواهد بود و تاکید و صراحت دارد که به شیوه دیگری که کمترین آزار را برای محکوم داشته باشد نیز، امکان اجرا دارد”.

کوهپایه زاده گفت: “موضوع مهم دیگر این آیین‌نامه، مربوط به ماده ۴۷ است که بحث اهدای عضو محکوم به اعدام را مطرح کرده است؛ طبق این ماده که شرایط و مقتضیات و ضروریات زمان را در نظر گرفته است و می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد، بحث اهدای عضو محکوم به اعدام است. در این ماده آمده است:‌ چنانچه فرد محکوم، داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری، طبق دستورالعملی اقدام می کند که ظرف مدت ۳ ماه از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، توسط معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی تهیه و به تصویب رییس قوه‌قضاییه می‌رسد”.

زندانیان