نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اسامی و جزئیات بازداشت ۹۵ زندانی سیاسی، امنیتی عرب در زندانهای ایران

6-آوریل-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: کریم دحیمی فعال حقوق بشر از اهواز، نام دهها تن از زندانیان سیاسى، امنیتى، فعالان فرهنگى و دگر اندیش عرب این شهر را با هدف دسترسی سازمان هاى بین المللى فعال در زمینه حقوق بشر، گردآوری کرده است.

 

به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، نود و پنج زندانی منتشر شده در این لیست، سالهاست در زندانهاى جمهورى اسلامى ایران در بدترین شرایط جسمى و روحى و روانى به سر مى برند. وضعیت بسیار بد زندانها به لحاظ بهداشتى، عدم رسیدگى پزشکى به زندانیان بیمار، بد رفتارى زندانبانان، غیر استاندارد بودن زندانها و اسکان تعداد زیادى از زندانیان در یک فضاى غیر مناسب به لحاظ مساحت و امکانات، بى خبرى زندانیان از فضاى خارج از زندان به دلیل در اختیار نداشتن رادیو، تلویزیون و روزنامه و عدم امکان تماس تلفنى هفتگى و بسیارى موارد دیگر گویاى این است که در زندان هاى جمهورى اسلامى و به ویژه در زندان هاى اقلیم اهواز، فاجعه هاى زیادى رخ مى دهند که جهان آزاد از آنها بى خبر است.

 

لیست شهروندان عرب زندانهای جمهوری اسلامی ایران، براى روشنگرى عموم، به شرح زیر است:

 

١- فهیمه اسماعیلى ( بدوى): ٣٣ ساله، معلم دوره ابتدایى است که در تاریخ ۷ آذر ١٣٨۴ در حالى که ٨ ماهه باردار بود، به همراه همسرش على مطیرى بازداشت شد. یک ماه بعد، دختر آنها، سلمى در زندان به دنیا مى آید. مقامات قضایى، سه شرط براى آزادى فهیمه مقرر مى کنند: ٣٠٠ میلیون تومان وثیقه بگذارد، از شوهرش به طور غیابى طلاق بگیرد و اسم دخترش را از یک اسم عربى غیر مذهبى، به نام دیگرى تغییر دهد.

 

فهیمه شروط را نمى پذیرد و به ١۵ سال زندان محکوم مى شود. على مطیرى، تحت شکنجه هاى شدید و فشار زیاد به دلیل زندانى بودن همسر و دختر نوزادش، اتهام موجه بر علیه خود را مى پذیرد و در ٢٨ آذر ١٣٨۵ اعدام مى شود. فهیمه به زندان یاسوج تبعید شده و سلما، که حالا ۷ ساله است، تمام این سالها را بدون پدر و مادر سر کرده است.

 

٢- یوسف سیلاوى: حدودا ۵٠ ساله، ایشان هیچ گونه فعالیت سیاسى یا فرهنگى نداشته و فقط به دلیل وابستگى فامیلى با یک فعال سابق( متوفى) سیاسى مقیم لندن در شهر اهواز بازداشت شد. بیش از ۴ سال است که تمامى نهادهاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى از پاسخگویى نسبت به پرونده وى طفره مى روند. تمامى تلاش هاى خانواده او و پیگیرى هاى قضایى و حقوقى درباره وضعیت او ثمر بخش نبوده است.

 

٣- هانى باوى: دانشجو و فعال فرهنگى اهل شهر اهواز است که در تاریخ ١١-٨-٢٠٠۵ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به حبس در تبعید در زندان یزد محکوم شده است. تمام مدت زمان محکومیت هانى باوى بیش از یک سال است که پایان یافته اما هنوز دادگاه حکم آزادى او را صادر نکرده و گفته مى شود دادگاه به امر وزارت اطلاعات از صدورحکم آزادى ایشان خوددارى مى کند.

 

برخى از بازداشت شدگان شهر فلاحیه(شادگان):

 

۴- سید أمین موسوى ( فرزند سید عبدالله، ٢۶ ساله)، ۵- عبدالله محیى، ۶- سید خلیل طاهرى موسوى (فرزند خلیل)، ٧- حمید هادى، ٨- على هادى معلى، ٩- جاسم محمد عیسى، ١٠- جمال عبد الخضر:

 

این تعداد از بازداشت شدگان (ردیف ۴ تا ١٠) اهل شهر فلاحیه هستند که در تاریخ ١۴ ژانویه ٢٠١۴ بازداشت شدند. آنها به اتهام ترویج مذهب اهل سنت در زندان کارون بسر مى برند و احکامشان هنوز صادر نشده است.

 

١١- حسن هاشمى: اهل شهرخرمشهر که در سال ١٣٨۹ شمسى بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى و فعالیت سیاسى از سوى دادگاه انقلاب شهر اهواز به ١٠ سال حبس و ۵ سال تبعید محکوم شده بود. حسن هاشمى در حال حاضر در زندان کارون شهر اهواز محبوس است.

 

١٢- حمزه سوارى: فرزند لفته، فعال سیاسى اهل منطقه شکاره ٣ شهر احواز است که در سال ٢٠٠۵ بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، محاربه با خدا و فساد فى الارض از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است.

 

١٣- على رضا نزارى (سیدضیاء نزارى): ۵۵ ساله، فعال سیاسى اهل شهر خرمشهر است که در سال ٢٠٠٨ بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به ١٠ سال حبس در زندان کارون محکوم شده بود. وى در حال حاضر مدت تبعید ۴ ساله در شهر کهنوج استان کرمان را سپرى مى کند.

 

١۴- طاهر مزرعه: فرزند على، فعال سیاسى اهل منطقه ابوحمیضه شهر سوسنگرد است که در سال ٢٠٠۶ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وى به ١٠ سال حبس و ده سال تبعید در شهر دامغان محکوم شده و همکنون مدت تبعیدش را سپرى مى کند.

 

١۵- عبدالامام زایرى: فرزند محمود، فعال سیاسى اهل منطقه کانتکس شهر اهواز است که در سال ٢٠٠۵ بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، محاربه با خدا و فساد فى الارض از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است. عبدالامام زایرى از خونریزى معده رنج مى برد.

 

١۶- عبدالامیر چلداوى: فرزند بطوش، فعال سیاسى اهل کوى علوى شهر اهواز است که در سال ٢٠٠۶ بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوى شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت قاضى محمودى، به ١٠ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.

 

١٧- عبدالزهرا هلیجى: فرزند خزعل، فعال سیاسى منطقه شکاره ١ شهر اهواز است که در سال ٢٠٠۵ بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، محاربه باخدا و فساد فى الارض از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب احواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است. وى از عفونت شدید در پاى راست رنج مى برد و نیاز به جراحى فورى دارد. این زندانى پیش از ورود به زندان در یک عمل جراحى یک قطعه میل در پاى او نهاده شده که طبق نظر پزشکان اکنون بایستى این قطعه فلزى به واسطه جراحى مجدد از پاى ایشان خارج شود.

 

١٨-على ساعدى: فرزند قاسم، اهل شهر اهواز که در شهریور ١٣٨۶ بازداشت شد. وى به اتهام محاربه باخدا، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با بیگانه و اقدام علیه امنیت ملى از سوى دادگاه انقلاب احواز به دو بار اعدام و ١٧ سال حبس محکوم شده است. وى فعلا در زندان کارون بسر مى برد. اداره اطلاعات این فعال عرب اهوازى را به مدت بیش از دوسال درزندان انفرادى حبس کرده و تحت بدترین شکنجه ها قرار داده و بدون داشتن حتى وکیل تسخیرى، بواسطه سه بار تغییر قاضى پرونده و پرونده سازى علیه وى، او را به دو بار اعدام و۱۷ سال حبس محکوم کرده است. حکم صادره علیه این شهروند هم اکنون در دیوان عالى کشور در دست بررسى است. ایشان همراه با چند نفر دیگر طى سه سال ( ٨۶ تا ٨٨ شمسى) توسط سه قاضى و در سه شعبه مختلف در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه شدند. در ابتدا “قاضى محمودى” سپس قاضى ” نورآبادى” و در نهایت قاضى ” تورَک” در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز، این افراد را محاکمه کردند.

 

١٩- غازى حیدرى: فرزند عبدالزهرا و متولد سال ١٣۵۴ شمسى، تحصیل کیرده مهندسى مکانیک و فعال سیاسى است که در ماه مه ٢٠٠٩ توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بود. وى در تاریخ ۴/ ٩/ ١٣٨٨ از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامى اهواز به ریاست قاضى مرتضى تورک به ١٠ سال حبس تعزیرى محکوم شده بود که حکم وى نیز در شعبه سیزده دادگاه تجدید نظر استان مورخه ١/١٢/١٣٨٨ به ریاست قاضى غلامحسین ذات عجم و مستشار دادگاه محمود مهرگان تأیید گردید.

 

غازى حیدرى، قبل از بازداشت بعنوان مهندس مکانیک درشرکت لوله سازى اهواز شاغل بوده است. این روشنفکر، نویسنده و فعال فرهنگى به جز فعالیتهاى فرهنگى و حقوق بشرى هیچ گونه فعالیت دیگرى نداشته و معتقد به فعالیتهاى مسالمت آمیز است. اتهام هاى مهندس حیدرى استفاده از اینترنت از طریق ورود به وب سایتهاى فلیتر شده مخالفین نظام، استفاده از کتابهاى الکترونیکى، تهیه و ارسال نمودارهائى از آمار دستگیر شدگان و محکومین به اعدام و ضدیت و عناد با نظام جمهورى اسلامى ایران بوده که ایشان تمام این اتهام ها را نزد قاضى انکار و اقرار به آنها نزد نیروهاى امنیتى را ناشى از شکنجه شدید دانسته است. در همان روزهاى تحقیق در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شکنجه شدید جسمى و روانى دو دنده از قفسه سینه مهندس حیدرى مى شکند و چندین ماه وى را در سلول انفرادى همراه با شکنجه فیزیکى و روحى نگه مى دارند.

 

٢٠- کاظم خوش نمک ( خضیراوى): فرزند عبدالحسین، اهل شهر آبادان است که در فروردین سال ١٣٨٧ شمسى بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، از سوى شعبه سوم دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضى محمودى به ١٠ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است. این زندانى از فشار خون و بیمارى دیابت رنج مى برد.

 

٢١- ناظم بریهى: فرزند صگبان ومتولد ١٣۶۵ شمسى، فعال سیاسى و طلبه علوم دینى اهل شهر حمیدیه است که در تاریخ ١٧/٧/١٣٨۴، بازداشت شده است. شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز او را به اقدام علیه امنیت ملى، محاربه باخدا و فساد فى الارض متهم کرده است. ناظم بریهى از بیماریهاى پوستى رنج مى برد.

 

٢٢- نعمت الله عبیات: وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به ١٠ حبس در زندان کارون محکوم شده است.

 

٢٣- یحیى ناصرى: فرزند منصور متولد ١٣۵٧، فعال سیاسى اهل شهر اهواز است که در تاریخ ١٠/٧/١٣٨۴بازداشت شده بود. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، محاربه باخدا و فساد فى الارض از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است.

 

٢۴- على حلفى: فعال سیاسى اهل شهر حمیدیه است که در سال ٢٠٠۵ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى، محاربه باخدا و فساد فى الارض، از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ٣٠ سال حبس در زندان گناباد محکوم شده است.

 

٢۵- رمضان عذارى ناصرى: ۴١ ساله، فعال سیاسى اهل شهر منطقه کوت عبدالله شهر اهواز است که در سال ٢٠٠۶ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى و محاربه باخدا، به ٣٠ سال حبس در زندان اقلید محکوم شده است. وى از درد و عفونت در پاها رنج مى برد.

 

٢۶-جلیل مجدم: فعال سیاسى ۴٢ ساله و اهل شهر آبادان است که در سال ٢٠٠۶ بازداشت شده است. وى به اتهام محاربه با خدا واقدام علیه امنیت ملى به ١٠ سال حبس در زندان اراک محکوم شده است.

 

٢٧- رحیم عفراوى: فعال سیاسی اهل کوی علوی شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۰ بازداشت شده بود. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام علیه امنیت ملی به ۲۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شده است و در حال سپری محکومیتش می باشد

 

٢٨-على منبوهى: فعال سیاسى اهل شهر حمیدیه است که در سال ٢٠٠٠ میلادى بازداشت شده است. وى به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملى به ٢۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شده است. وى از بیمارى دیابت و چربى خون رنج مى برد.

 

٢٩- عادل سعدونى: ٢۴ ساله ساکن کوى علوى شهر اهواز، در تاریخ ٢٢ فروردین ١٣٩٢ شمسى توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. وى از سوى شعبه ۴دادگاه انقلاب احواز به قضاوت شعبونى، به تبلیغ علیه نظام جمهورى اسلامى ایران متهم شده است.

 

٣٠- صالح تامولى ( طرفى): ٣١ ساله اهل کوى علوى شهر اهواز، در تاریخ ٢٢ فروردین ١٣٩٢ شمسى بازداشت شده است. وى به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهورى اسلامى ایران از سوى شعبه ۴دادگاه انقلاب احواز به قضاوت شعبونى، به ٣ سال زندان محکوم شد.

 

٣١- رسول مزرعه: فعال سیاسى در سال ٢٠٠۶ در سوریه بازداشت شده و به ایران بازگردانده شد. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و عضویت در سازمان معاند با نظام جمهورى اسلامى ایران، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى احمدى به ١۵ سال حبس در زندان یاسوج محکوم شد. وى از بیمارى عفونت مثانه رنج مى برد.

 

٣٢- فالح نیک سرشت(منصورى): فرزند عبدالله، تبعه کشور هلند است که در سال ٢٠٠۶ توسط سازمان امنیت سوریه بازدشت و به اطلاعات تحویل داده شد.وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تأسیس سازمان مخالف با نظام جمهورى اسلامى ایران از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضى احمدى به ٣٠ سال حبس در زندان سمنان محکوم شده است. ایشان در خارج از کشور فعالیتهاى حقوق بشرى وسیعى داشت و به پاس فعالیتهایش از ملکه هلند مدال افتخار دریافت کرده بود.

 

٣٣- على چبیشاط: على چبیشاط ( کعبى) فرزند حبیب متولد ٢٨ اکتبر ١۹۶۶ ساکن روستاى کعب خلف مسلم از توابع شهرستان شوش که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شده است. وى شاعر معروف شهرستان شوش است. در مراسم فاتحه خوانى مادر على چبیشاط، نیروهاى اطلاعاتى بدون ارائه هرگونه حکم بازداشت او را همراه دو فرزندش با نام هاى حسین چبیشاط ٢۹ ساله و صلاح الدین چبیشاط ٢٢ ساله، بازداشت کرده و به بازداشتگاه اطلاعات بردند.

 

على چبیشاط به صورت وحشیانه اى مورد شکنجه فیزیکى و روحى قرار گرفته به طورى که فرزندان وى در همان روزهاى اولیه بازداشت در مقابل چشمانش شکنجه شده اند و حتى ناخن هاى او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او از شکستگى دنده ها رنج مى برد و چندین بار در اداره اطلاعات به علت وخامت وضعیت جسمانى اش به بیمارستان فاطمه الزهراء اهواز انتقال داده شده است. وى به اتهام وى اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده و در زندان دزفول نگهدارى مى شد و پرونده وى در دیوان عالى کشور است.

 

٣۴-سیدخالد(یاسین) موسوى: فرزند سید سعدون، ٣۵ ساله متأهل و اهل شوش است که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شد. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا، به اعدام محکوم شده است. وى در زندان دزفول بسر مى برد و پرونده اش در دیوان عالى کشور در دست بررسى است.

 

٣۵- سلمان چایان: ٣٢ ساله فرزند مشحوت، متأهل داراى یک فرزند، واهل شهر شوش است که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ بازداشت شده بود. این فعال فرهنگى بدلیل فعالیتهایش پیشتر دو بار بازداشت شده و ٢ سال حبس را سپرى کرده بود. در تاریخ ٢٧/٧/٢٠١٣ وضعیت سلمان وخیم شده و او را به بیمارستان فاطمه زهراء منتقل مى کنند. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا به ٢۵سال در زندان دزفول محکوم شده و گویا پس از تایید حکم به یزد تبعید خواهد شد.

 

٣۶- احمد دبات: فرزند علیوى، فعال سیاسى اهل شهر شوش است که در اوایل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان شهر رشت محکوم شده است.

 

وى متاهل و داراى یک فرزند دختر است. احمد از دوران دبیرستان به فعالیت فرهنگى و شعر وادب عربى شدیدا علاقه مند بود. وى همانند دیگر جوانان عرب هر فرصتى را غنیمت مى شمرد تا گرایش ها و عقایدش را از طریق شعر علنى سازد و به دیگران عرضه نماید تا در راه روشنگرى جامعه اش قدمى برداشته باشد. احمد دبات اولین بار در سال ۲۰۰۹ در سن ۱۸ سالگى توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد ودر مدت بازداشت چند ماهه اش به شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وى از چند ناحیه دچار سوختگى شدید شده وشمارى از دندانهایش شکسته وناخنهاى انگشتان دست و پایش از بیخ کنده شده است.

 

٣٧- ماهر کعبى ( زغیبى): فرزند رحیم، اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ١٠ سال حبس و تبعید در یکى از شهرهاى شمال ایران محکوم شده است.

 

٣٨- على کنانى ( جع جع): فعال سیاسى اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ٢٠ سال حبس و تبعید در زندان شهر سارى محکوم شده است.

 

٣٩- سجاد بیت عبدالله: فعال سیاسى اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان شهر گرگان محکوم شده است.

 

۴٠- جعفر کعبى: فعال سیاسى اهل شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان یزد محکوم شده است.

 

۴١ یوسف خسرجى: فعال سیاسى اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول معروف به “اندى” به ١٠ سال حبس و تبعید در زندان شیراز محکوم شده است.

 

۴٢- احمد کعبى (زغیبى): فرزند رحیم، فعال سیاسى اهل شهر شوش است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، محاربه باخدا از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان کرمان محکوم شده است.

 

۴٣- غلامعباس( سعید) ساکى: در کشور سوریه دستگیر و در اوائل سال ١٣٨۵ شمسى به ایران تحویل داده شد. سعید ساکى ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادى اطلاعات اهواز زندانى بوده و سه ماه را در زندان اوین بسر برده بود. پس از آن در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از سوى قاضى مرتضى کیاستى به ۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه انقلاب اهواز مدت زندانى بودن وى در سلول انفرادى اطلاعات را به حساب نیاورده و وى هماکنون در زندان دزفول تحت سخت ترین شرایط و با وضعیت جسمانى بسیار بدى بسر مى برد. سعید ساکى از بیمارى فشار خون بالا رنج مى برد.

 

۴۴- عباس صگورى: ٣۴ ساله، فعال سیاسى اهل شهر شوش، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان همدان محکوم شد.

 

۴۵- حسن ناصرى: فعال سیاسى اهل شوش، در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهاى خارج از کشور از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به ریاست قاضى معروف به “اندى” به ٢٠ سال حبس تبعید در زندان شهر سبزوار محکوم شد.

 

۴۶- خالد حردانى: اهل شهر اهواز و محکوم به حبس ابد در زندان رجائى شهر، در کرج است. خالد حردانى زندانى امنیتى است که ١٣ سال است، دوران محکومیت خود را در زندان اوین و رجایى شهر سپرى می‌کند.

 

حردانى سال ١٣٧٩ به همراه خانواده و تعدادى از خانواده هاى بستگانش به علت تحت فشار بودن از سوى نیروهاى امنیتى رژیم در اهواز، قصد فرار با هواپیماى مسافربرى اهواز _ بندرعباس را داشته است و در اثر این اقدام بازداشت شد. این ماجرا بعدها سوژه فیلم “ارتفاع پست” ساخته “ابراهیم حاتمی‌کیا” شد.

 

خالد حردانى در دوران زندان ٨ بار مورد عمل جراحى قرار گرفته است ولى درمان او به دلیل آلودگى محیط زندان موثر نبوده و پزشکان زندان بارها خواستار اعزام او به بیمارستان‌هاى تخصصى شده‌‌اند و این موضوع مورد تأیید کارشناسان پزشک قانونى قرار گرفته اما مسئولان زندان از اعزام این زندانى سیاسى ممانعت به عمل می‌آورند.

 

مادر خالد حردانى سعى و تلاش زیادى کرد که فرزندش اعدام نشود، اما ٨ روز قبل از ابلاغ لغو حکم اعدام خالد حردانى، مادر رنج دیده وى در اثر شکنجه‌هاى روحى و روانى از طرف مسئولین قوه قضاییه و مأموران امنیتى رژیم، فوت کرد.

 

خالد حردانى طى دوران زندان حتى براى درمان هم اجازه مرخصى نداشته و در این مدت بارها بر اساس اتهاماتى واهى، براى وى پرونده سازى شده که آخرین مورد آن هشتم مهر‌ماه سال ١٣۹٢ است که اتهام توهین به رهبر رژیم ایران به وى نسبت داده شده است.

 

۴٧- حسن عبیات: فرزند جلاو، متولد ١٣۵٧ و اهل شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وى متاهل و داراى یک فرزند است. وى از سوى شعبه یک دادگاه انقلاب احواز توسط قاضى فرهادوند به محاربه و اقدام علیه امنیت ملى و ارتباط با خارج متهم شده وهماکنون در زندان کارون در انتظار صدور حکم بسر مى برد. حسن عبیات فارق التحصیل مقطع کارشناسى ارشد از دانشگاه پیام نور شهر خفاجیه است. وى به همراه برادر و پدرش در مغازه کوچک(کبابى) در شهر حمیدیه کار مى کرد. خانواده آنها از لحاظ اقتصادى در فقر شدیدى بسر مى برد و در زیر خط فقر روزگار سر مى کنند. تنها منبع روزى این خانواده مغازه جگر فروشى است. حسن عبیات از درد گوش و بیمارى معده رنج مى برد.

 

۴٨-خالد عبیداوى: متولد ١٣۶۴ فرزند جمعه اهل کوى مستضعفین شهر حمیدیه است که در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وى محاربه و ارتباط با گروه هاى خارج از کشور است. پرونده وى نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى فرهادوند است و وى منتظر صدور حکم مى باشد. تحصلات وى در سطح دبیرستان است. خالد عبیداوى بیکار است و هیچ منبعى براى رزق و روزى جز درآمد اندک پدرش از کشاورزى، ندارد. وى در کار کشاورزى به پدر خود کمک مى رساند. خانواده خالد عبیداوى که خانواده اى پر تعداد است در فقر شدیدى بسر مى برند و در خانه اى خرابه در شهرستان حمیدیه روزگار مى گذرانند. در حال حاضر خالد عبیاوى در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

۴٩-عیدان بیت سیاح(شاخى): فرزند کاظم ٣۷ ساله اهل شهر حمیدیه است. اتهام وى محاربه و ارتباط با خارج و پرونده وى نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى فرهادوند بوده، و منتظر صدور حکم مى باشد. وى تحصیلاتى در سطح دبیرستان دارد و متاهل و داراى ۵ فرزند است. عیدان داراى یک فرزند دختر بیمار است و از بیمارى طاقت فرسایى رنج مى برد. وى در بازارچه حمیدیه مغازه فروش وسایل لوله کشى آب داشت. در أوائل سال ٢٠١٢ دستگیر شد، وهماکنون در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

۵٠- جاسم سواعدى: متولد ١٣۶٣، اهالى شهر حمیدیه و در اوائل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. اتهام وى محاربه و ارتباط با خارج از کشور و پرونده وى نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى فرهادوند بوده، و منتظر صدور حکم مى باشد. جاسم سواعدى در حال حاضر در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

۵١- محمد على عمورى نژاد: محمد على عمورى نژاد اهل شهر خلفیه متولد ١٣۵۶ وبلاگ نویس و فارغ التحصیل رشته مهندسى منابع طبیعى- شیلات و آبزیان از دانشگاه صنعتى اصفهان و فعال دانشجویى و یکى از مؤسسان نشریه دانشجویى ” التراث” که در دانشگاه صنعتى اصفهان منتشر مى شد، از موسسان موسسه فرهنگى الحوار ( گفتگو) که در بهمن ١٣٨٩ از کشور عراق به ایران تحویل داده شد. وى به تهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامى اهواز به ریاست قاضى سید محمد باقر موسوى به اعدام محکوم شد. بنا به منابع غیررسمى گفته مى شود که حکم اعدام وى تبدیل به حبس ابد شده است.

 

۵٢- جابر البوشوکه: فرزند محمد متولد ٢۴/٢/١٣۶٣، اهل خلفیه و در تاریخ ١٣/٠٣/٢٠١١ بازداشت شد. وى از اعضاى موسسه فرهنگى الحوار( گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامى اهواز به ریاست قاضى سید محمد باقر موسوى به اعدام محکوم شده است.

 

۵٣- مختار البوشوکه: فرزند محمد متولد ۶/٩/١٣۶۵، اهل خلفیه و در تاریخ ١٣/٠٣/٢٠١١ بازداشت شد. وى از اعضاى موسسه فرهنگى الحوار( گفتگو) است که به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامى اهواز به ریاست قاضى سید محمد باقر موسوى به اعدام محکوم شده است.

 

۵۴- امیر معاوى: ٢۴ ساله، اهل منطقه ملاشیه شهر اهواز است که در ماه مه سال ٢٠١١ بازداشت شده است. وى به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه ۴دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى مرتضى کیاستى به ٣۵ سال حبس در استان مازندران محکوم شد.

 

۵۵- فالح سیلاوى: وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.

 

۵۶- سعد سیلاوى: اهل شهر هویزه که در سال ١٣٨۹ بازداشت شد. وى به اتهام تبلیغ علیه نظام در فضاى مجازى اینترنت، به ٣ سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر سعید سیلاوى در زندان کارون بسر مى برد.

 

۵۷- محمد نواصرى: فعال سیاسى اهوازى است که به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٢ سال حبس محکوم شده است.

 

۵٨- جاسم نبهان نیسى: وى در سال ٢٠٠۹ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٠ سال حبس زندان کارون محکوم شد و در حال حاضر دوران تبعید خود در شهر تبریز را سپرى مى کند.

 

۵۹- شهاب عباسى: فرزند احمد، متولد ١٣۶۵، وى هنگام مراجعه به تهران جهت دریافت کارت پایان خدمت در تابستان ٢٠٠۹بازداشت شده است. شهاب عباسى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى على فرهادوند، به ٣ سال حبس در زندان اردبیل محکوم شد.

 

۶٠- هادى البوخنفر نژاد: فرزند عبد الخضر متولد ١٣۶٠ و متأهل، اهل شهر فلاحیه است که در تابستان ٢٠٠۹ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى على فرهادوند به ٣ سال حبس در تبعید در زندان شهرستان اردبیل محکوم شده است.

 

۶١- سامى جدماوى نژاد: متولد ١٣۶٠، اهل فلاحیه است که در تابستان ٢٠٠۹ بازداشت شده است. وى به اتهام محاربه و فساد فى الارض از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى على فرهادوند به سه سال حبس در تبعید در زندان شهرستان اردبیل محکوم شده است.

 

۶٢- ناجى مخیورى: اهل کوى علوى شهر اهواز است که به اتهام نشر مذهب اهل سنت در سال ٢٠٠٩ بازداشت شده است. وى به ۵ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است.

 

۶٣- رحمان عساکره: فرزند احمد، ٣٧ ساله، اهل شهر خلفیه، داراى ۵ فرزند، معلم و داراى لیسانس روانشناسى است که در فوریه ٢٠١١ بازداشت شده است. وى از سوى شعبه ٢ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى سید محمد باقر موسوى به ٢٠ سال حبس در تبعید محکوم شده است. در حال حاضر رحمان عساکره در زندان مشهد، در حبس بسر مى برد.

 

۶۴- رضا عنید زاده: فرزند نزال، اهل حمیدیه است که در اوایل سال ٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به محاربه و ارتباط با خارج متهم شده و پرونده اش نزد شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى فرهادوند بوده، و او در انتظار صدور حکم در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

۶۵- جبار یبارى: متولد ١٣۶٧، فرزند ناعم، وى فعال فرهنگى – سیاسى اهل اهواز است که در تاریخ ٣/١/١٣٩١ بازداشت شده است. وى مدتى را در زندان کارون در حبس بسر برده و هماکنون بقید وثیقه آزاد شده است.

 

۶۶- رسول دحیمى: فرزند خلف، فعال سیاسى اهل شهر اهواز است که در اسفند ١٣٨۴ بازداشت شده است. وى از سوى شعبه ٢ دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضى محمودى به ۵ سال حبس و ۵ سال تبعید به تویسرکان شهر همدان محکوم شده است. رسول دحیمى در حال حاضر دوران تبعید خود در تویسرکان را سپرى مى کند.

 

۶۷- طالب سوارى: فرزند حمید، در تیر ماه ١٣٨۶ بازداشت شده است. وى محکوم به ١٠ سال حبس بوده و در زندان سپیدار اهواز در حبس بسر مى برد. در زندان سپیدار از عفونت چشم رنج مى برد و نیاز به جراحى دارد. وى سابقه بازداشت شدن در سال ٢٠٠٠ را نیز داشته است. درپى زندانى شدن طالب سوارى، خانواده اش بى خانمان شده و توسط افراد خیر مخارجشان تامین مى شود.

 

۶٨- مجید سارى: فعال سیاسى اهل منطقه سید کریم شهر اهواز است که در سال ٢٠٠١ بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، ارتباط با بیگانه، به ٢٠ سال حبس محکوم شده است. وى در زندان از تشنج عصبى رنج مى برد.

 

۶۹- حاج مکى حلمى زاده: اهل شهر خرمشهر،۵۵ ساله و متأهل است که در تاریخ ٢٧/١٠/٢٠١٢ بازداشت شده است. وى به اتهام گرایش به تسنن به حبس محکوم شده است. درحال حاضر پس از طى یکسال و پنج ماه حبس در زندان کارون، جهت گذراندن دوران تبعید به شهر اردبیل منتقل شده است.

 

۷٠- عبد الامیر مطورى: فعال سیاسى اهل خرمشهر است که در سال ١٣٨۹ شمسى بازداشت شده است. وى به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به ۵ سال حبس محکوم شده است. در حال حاضر وى در زندان کارون بسر مى برد و از بیمارى تشنج عصبى رنج مى برد.

 

۷٠- عادل معفراوى: فرزند عدنان، محکوم ١۵ سال حبس است. در زندان کارون دوران محکومیتش را سپرى مى کند و در اثر شکنجه از ناحیه لگن و کمر رنج مى برد.

 

۷١- ماجد چلداوى: فرزند سعدون، اهل کوى علوى شهر اهواز که در فوریه ٢٠٠٩ بازداشت شده است. به هنگام بازداشت وى ١۶ ساله بوده و در نتیجه شکنجه و اعدام برادرش محمد چلداوى، روانى شده است. وى به دلیل حالت روانى اش از زندان آزاد شده است.

 

۷٢- على حیدرى: در فوریه سال ٢٠٠٩ به اتهام اقدام علیه امنیت ملى بازداشت شده و همچنان در بلاتکلیفى در زندان کارون بسر مى برد.

 

۷٣- عمار عبیات: فرزند گطان، اهل شهر حمیدیه است که در تاریخ ٧ اسفند ١٣٩٢ بدلیل شرکت در اعتراض به تخریب بناى تاریخى «قصر شیخ عبدالحمید» فرزند «شیخ خزعل» بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان دزفول در حبس بسر مى برد.

 

۷۴- -قاسم سوارى: فرزند سعید، ٢٠ ساله، بدلیل شرکت در اعتراض به تخریب قصر سله یا سراى عجم در اهواز از روز ٢٧ اسفند ١٣٩٢ بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت وى نامشخص است.

 

۷۵- فؤاد سلامات: از اهالى قلعه چنعان شهر اهواز، به اتهام گرایش به تسنن در تاریخ ٢٢-١-٢٠١۴ بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

۷۶- عبد الرحیم سلامات: از اهالى منطقه قلعه چنعان شهر اهواز، در تاریخ ٢٢-١-٢٠١۴، باتهام گرایش به تسنن بازداشت شده و بلاتکلیف در زندان کارون بسر مى برد.

 

۷۷- عباس عبیات: فرزند عیسى، ٢۶ ساله، اهل شهر اهواز و فارغ التحصیل دانشگاه در رشته ادبیات انگلیسى است. وى روز سه شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۴به اتهام گرایش به تسنن بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر مى برد.

 

افراد بازداشت شده با نامهاى آتى (ردیف ٨۹ تا ١٠٢)همگى که در روز سه شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۴به اتهام گرایش به تسنن، بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر مى برد.

 

۷٨- حسن عبیات: فرزند فرحان، ٣٣ ساله، متأهل و داراى دو فرزند

 

۷۹- صالح تویرات: ٢٨ ساله از اهالى شهر اهواز

 

٨٠ – احمد عبیات: فرزند محصر، ٣٠ ساله، متأهل، و اهل شهر اهواز

 

٨١- جاسم کروشاوى: ۴۵ ساله و اهل شهر اهواز

 

٨٢-فؤاد ساعدى: ٢٨ ساله، از اهالى شهر اهواز

 

٨٣-جاسم تویرات: از اهالى شهر اهواز است

 

٨۴- سید ناصر موسوى: فرزند عبدالواحد الموسوى، از اهالى شهر اهواز

 

٨۵- -جعفر سوارى: از اهالى شهر اهواز

 

٨۶- باسم سوارى: فرزند مهدى ۲۲ ساله، شاعر و فعال فرهنگى، از اهالى شهر اهواز

 

٨۷- سیدعباس موسوى: از اهالى شهر اهواز

 

٨٨- سیدرضا موسوى: فرزند سیدمالح، از اهالى شهر اهواز

 

٨۹- حیدر سوارى: فرزند جلیل ۲۲ ساله، دانشجو، از أهالى شهر اهواز

 

۹٠- سید مهدى موسوى: فرزند سیدنور، از اهالى شهر اهواز

 

۹١- سیدموسى موسوى: از اهالى کوى علوى شهر اهواز

 

۹٢- جاسم کروشات: ٢۵ ساله، از اهالى شهر اهواز

 

۹٣- جعفر چلداوى: ۳۵ ساله، اهل کوى علوى شهر اهواز

 

۹۴- هادى بیت شیخ احمد: فرزند عوده، ۴۵ ساله، کارمند بانک و ساکن کوى گلستان شهر اهواز است. وى به اتهام گرایش به تسنن در تاریخ ١۵ اسفند ١٣٩٢ بازداشت شده و همچنان بلاتکلیف در حبس بسر مى برد.

 

۹۵- باقر غلامی( نعامى): وى در تاریخ ١۷ دسامبر ٢٠١٣ بازداشت شده و از سوى شعبه ١٢ دادگاه انقلاب اهواز به قضاوت طهماسبى به نشر مذهب أهل سنت (طبق حکم وهابیت) متهم شده است. حکم باقر غلامى هنوز صادر نشده و در حال حاضر در زندان کارون در حبس بسر مى برد.

 

گردآورى: کریم دحیمى، فعال حقوق بشر

برچسب ها:

زندانیان