نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتراض به حکم قصاص پسری که متهم به قتل در ١۶سالگی است

20-دسامبر-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: حکم قصاص پسری که در نوجوانی متهم به “قتل” شده‌ و پس از ۱۱ سال به قصاص محکوم شده است پس از اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

به گزارش شرق، امیر که حالا ۲۶ ساله است متهم است که در زمانی که کمتر از ١۶ سال داشت در جریان یک درگیری، فردی را به قتل رسانده‌ است.

امیر وقتی به اتهام قتل بازداشت شد که پلیس از طریق حراست بیمارستانی در شیراز متوجه شد پسری زخمی به بیمارستان انتقال یافته اما با وجود اینکه پزشکان تلاش زیادی کردند، نتوانستند او را نجات دهند.

با انتقال جسد به پزشکی قانونی و بازجویی از شاهدان قتل، مأموران پلیس متوجه شدند ضارب نوجوانی به نام امیر است که کمتر از ١۶ سال دارد.

با بازداشت امیر او اتهام قتل را قبول کرد و گفت که در یک درگیری این اتفاق افتاده و او قصدش تنها ترساندن مقتول بوده است.

اما امیر در جلسات بعدی بازجویی قتل را انکار کرد؛ او مدعی شد کسی که مرتکب قتل شده‌ دوستش خشایار ‌است.

با اینکه امیر قتل را انکار کرد اما پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری فرستاده‌ و از سوی دادستان او متهم به قتل شناخته ‌شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده بعد از اینکه کیفرخواست علیه متهم خوانده‌ شد، اولیای‌دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص شدند. سپس نوبت به متهم رسید، او اتهام قتل را رد کرد و گفت ضارب کس دیگری است و من اعتراف دروغ کرده‌ام تا شاید بتوانم دوستم را نجات دهم با این حال اکثریت قضات امیر را مجرم شناختند و اعلام کردند با توجه به اعترافات اولیه، نظریه پزشکی قانونی و گفته‌های شهود، رأی بر قصاص می‌دهند اما یکی از قضات نظر مخالف قصاص داد و دلایل را برای محکوم‌کردن متهم کافی ندانست. رأی صادره مورداعتراض قرار گرفت اما اعتراض وارد دانسته نشد. سپس پرونده مرحله استیذان را نیز پشت‌سر گذاشت. از آنجایی که متهم زیر ١٨ سال بود، تلاش زیادی برای جلب رضایت اولیای‌دم آغاز شد اما آنها حاضر به گذشت نشدند با این‌ حال تصویب ماده ٩١ در قانون مجازات اسلامی جدید که در سال ٩٢ به تصویب رسید، برای این محکوم به قصاص روزنه‌ای شد و فرشید رفوگران، وکیل‌مدافع او، درخواست اعمال ماده ١٨ و نقض رأی صادره را کرد چراکه بر اساس ماده ٩١، محکومان به حدود اگر زیر ١٨ سال باشند‌، باید رشد عقلی نیز در کنار بلوغ جنسی داشته ‌‌باشند.

این درخواست در شعبه ٢۴ دیوان‌عالی کشور مورد‌بررسی و تأیید قرار گرفت و قضات دیوان اعلام کردند با توجه به اینکه امیر در زمان قتل کمتر از ١۶ سال داشته، بنابراین باید وضعیت عقلی او در زمان حادثه بررسی شود.

به این ترتیب پرونده به دادگاه شماره یک کیفری استان فارس فرستاده ‌و امیر بر اساس خواسته دیوان‌عالی کشور به پزشکی قانونی معرفی شد، او که حالا ٢۶ساله‌ است وقتی موردبررسی پزشکان و روان‌پزشکان پزشکی قانونی قرار گرفت، مشخص شد زمان وقوع جرم، رشد عقلی نداشته‌ ‌است. سپس جلسه رسیدگی تشکیل شد و قضات محاکمه‌کننده امیر، او را همچنان مستحق قصاص تشخیص دادند و گفتند با وجود نظریه پزشکی قانونی این جوان مرتکب قتل عمد شده ‌است و با توجه به درخواست اولیای‌دم مستحق قصاص تشخیص داده می‌شود.

اکنون این رأی به متهم و وکیل‌مدافعش ابلاغ شده و آنها با توجه به نظریه پزشکی قانونی به رأی صادره اعتراض کرده‌اند. پرونده به‌زودی در دیوان‌عالی کشور به جریان می‌افتد.

برچسب ها:

زندانیان