نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت‌های گسترده و فله‌ای در یاسوج در ادامه سرکوب و حمله نیروهای امنیتی، نظامی به معترضان

23-ژوئن-2021

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۲ تیر ۱۴۰۰: دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد، بیش از ۱۰۰ شهروند در روز برگزاری انتخابات شوراها در یاسوج بازداشت شده اند. روز دو روز گذشته ۳۰ و ۳۱ خرداد ۱۴۰۰،  جمعی از مردم یاسوج، در اعتراض نتایج انتخابات شورای شهر در مقابل ساختمان فرمانداری بویراحمد دست به تجمع زدند که این تجمع توسط نیروهای گارد ضد شورش به خشونت کشیده شد.

به گزارش«نفس در قفس»، ارگان خبری لیک حقوق بشر زندانیان ایران، حمله و سرکوب نیروهای امنیتی و نظامی و گارد ضدشورش به مردم معترض، صدها تن مجروح شده است. اعتراضات مردم یاسوج در اعتراض به نتایج انتخابات شورای شهر در مقابل فرمانداری بویراحمد با حمله ماموران مواجه شد.

شاهدان عینی از این شهر اعلام کرده‌اند که ماموران نیروی انتظامی به طور مستقیم به شهروندان شلیک کردند. به دلیل قطع شدن خطوط ارتباطی، بخصوص اینترنت تعداد بازداشت شدگان، زخمی و کشته‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

در این میان دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت بیش از ۱۰۰ شهروند  در روز برگزاری انتخابات شوراها خبر داده است.

این سرکوب گسترده  در حالی علیه مردم صورت گرفته است که رسانه‌های رسمی وجود تقلب در انتخابات شورای شهر یاسوج را دور از انتظار نداسته اند. وبسایت خبری فرارو در گزارشی انتخابات شورای شهر در یاسوج را بحث برانگیز خواند و نوشت: ماجرای انتخابات بحث برانگیز شورای شهر در یاسوج از اشکال در سیستم الکترونیک ثبت آرا ناشی می شود. در این راستا اعلام لیست برندگان انتخابات به تاخیر افتاد و شائبه تقلب بالا گرفت.”

تاکنون از سرنوشت و هویت افراد بازداشت شده اطلاعی در دست نیست و نگرانی‌ها در مورد شکنجه و آزار و اذیت بازداشت شدگان بیشتر شده است.

یک نفر مطلع به گزارش‌گر « نفس در قفس » گفت: « ۱ تیر ۱۴۰۰ همچنان خیابانها و میادین اصلی شهر پر از نیروهای ضدشورش است. شهر به حالت نظامی و آماده باش درآمده است. تعداد بسیار زیادی را بازداشت کرده‌اند که هنوز هویت و مشخصات آنها مشخص نیست. اینترنت همچنان ضعیف است به طوری که امکان ارسال یک عکس هم وجود ندارد».

به دلیل تجربه سرکوب مقامات جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف علیه تجمعات مسالمت آمیز مردم، لزوم تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب و رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و اعلام هویت آنها و اطمینان از عدم شکنجه و آزار و اذیت در بازداشت‌گاهها ضروری می‌باشد.

زندانیان