نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با حکم بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه زینب طاهری بازداشت شد

20-ژوئن-2018

گروه خبری: اعدام - زنان -

سایت نفس در قفس: زینب طاهری از وکلای دادگستری از سوی یکی از شعب دادسرای فرهنگ رسانه بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس اطلاعات موجود بازپرس صادر کننده حکم بازداشت مدعی شده که علت این حکم مواضع خلاف واقع و دروغ پردازی در خصوص عدم مجرم بودن محمد ثلاث، از سوی زینب طاهری در شبکه های مجازی است.

اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران روز گذشته درخصوص صحبت‌های زینب طاهری گفت: “خانم وکیلی که این روزها با ادعای وکالت از محکوم علیه، داد بی گناهی او را سر داده است؛ اصلا در فرایند دادرسی در دادسرا و دادگاه و مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، وکیل این فرد نبوده و پرونده را مطالعه نکرده و از جزئیات پرونده اطلاع ندارد و بعد از قطعیت دادنامه با محکوم علیه ملاقات و از او وکالت گرفته و بر مبنای آن از دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی کرده و دیوان نیز بعد از بررسی، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر کرده است”.

گفتنی است که حکم اعدام محمد ثلاث، با وجود ابهام در پرونده زیر گرفتن چند مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری زمستان گذشته بین درویشان گنابادی با پلیس در تهران، روز دوشنبه ۲۸ خرداد در زندان رجایی شهر اجرا شد.

اتحادیه اروپا، دولت ایالات متحده و سازمان عفو بین الملل نسبت به این اعدام واکنش نشان دادند و طی بیانیه های آن را محکوم کردند.

همچنین هدر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار توییتی اعلام کرده است: “ایالات متحده عمیقا درباره گزارش‌ها مبنی بر دستگیری زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث که به تازگی اعدام شد، به اتهام تشویش اذهان عمومی در ایران نگران است”.

آقای ثلاث متهم بود با یک اتوبوس به صف ماموران زده و موجب مرگ سه نفر شده است.

دختر و پسر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه ۲۶ خرداد در یک ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بر بی‌گناهی پدر خود تاکید کردند و از همه مجامع داخلی و بین‌المللی خواستند از هیچ تلاشی برای اعاده دادرسی پرونده او فروگذار نکنند.

نرگس ثلاث، دختر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که اعاده دادرسی پرونده او بار دیگر ثبت خواهد شد.

اواخر روز شنبه مسئولان زندان از خانواده محمد ثلاث خواسته بودند برای آخرین دیدار، به ملاقات او بروند. پیشتر وکیل محمد ثلاث، اعلام کرده بود که ماموران، موکل او را به شدت کتک زده و وادار به اعتراف علیه خود کردند.

اعتراضات دراویش گنابادی در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در خیابان گلستان هفتم منطقه پاسداران در شهر تهران به درگیری و زدوخورد آنها با نیروهای امنیتی انجامید.

در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۴۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد.

این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند.

زندانیان