نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادگستری کرمان؛ ۲۳۸ نفر محکوم به اعدام نجات یافتند / ۱۴ بازداشت شده اعتراضات دیماه به حبس محکوم شدند

20-ژوئن-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت که در اجرای مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و قانون مبارزه با مواد مخدر محکومیت ۲۳۸ نفر از زندانیان از اعدام به حبس تعزیری درجه یک تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یدالله موحد روز سه شنبه در آستانه هفته قوه قضائیه طی نشست خبری با رسانه ها افزود: “استان کرمان جزو استان های برتر کشور در کاهش زندانیان کیفری بوده است”.

وی ادامه داد: “طوری که ۱۷ هزار و ۳۸۰ تصمیم کیفری برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها و تعیین مجازات جایگزین حبس در محاکم قضایی این استان گرفته شده است”.

موحد اظهار داشت: “یکهزار و ۳۸ مورد تعیین مجازات جایگزین حبس شامل خدمات عمومی رایگان، مجازات نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی انجام گرفته است”.

وی گفت: “پارسال در پنج نوبت، تعداد ۹۶ نفر از محکومان استان کرمان مورد عفو رهبری قرار گرفتند و ۲ هزار و ۹۰ نفر شامل عفو معیاری، ۴۵۵ زندانی آزاد و مابقی شامل تخفیف مجازات واقع شدند”.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: “یکهزار و ۱۸۱ نفر از محکومان حبس ابد جرایم مواد مخدر به حبس تعزیری درجه ۲ (۱۵ تا ۲۰ سال حبس) تبدیل شده است”.

وی عنوان کرد: “نهادهای حمایتی از جمله ستاد دیه استان کرمان با جلب کمک خیران برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها در سال گذشته ۲۵۳ نفر را آزاد کرده است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت”.

موحد گفت: “بزودی زندانیان استان سیستان و بلوچستان و تبعه افغان به کشور و محل استان خود منتقل می شوند و اقدامات مقدماتی این اقدام انجام شده است”.

وی گفت: “۲۲ درصد از جمعیت زندان ها سارقان، ۶۲ درصد مواد مخدر و ۱۶ درصد زندانیان مربوط به دیگر جرایم است که بسیاری از جرایم ریشه در اقتصاد دارند”.

وی در رابطه با تجمع اعتراضی دی ماه ۹۶ : “۴۳ پرونده در استان کرمان مربوط به اعتراضات دی ماه ۹۶ بوده است و برای هشت نفر از این تعداد منع تعقیب، ۲۱ مورد در حال رسیدگی و ۱۴ مورد به محکومیت کیفری محکوم شدند”.

وی گفت: “سال ۹۶ دادگستری استان کرمان در مقاطع متفاوت ۵۵۳ هزار پرونده در جریان رسیدگی و مورد صدور حکم قرار داده است و از این میزان ۲۴۲ هزار پرونده واحد به دادسرا و محاکم قضایی استان کرمان وارد شده است”.

وی افزود: “تعداد قضات ۳۱۶ نفر در سال ۹۶ بوده که اکنون به ۳۳۴ نفر رسیده است و بطور متوسط سرانه هر قاضی در سال گذشته در استان کرمان یکهزار و ۷۵۰ پرونده برای رسیدگی بوده است که نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۶ درصد افزایش داشته است”.

وی ادامه داد: “۳۳۹ واحد شورای حل اختلاف فعال از جمله ۲۳۷ شورا شهری و مابقی روستایی در استان کرمان فعالیت دارند و این شوراها ۱۴۸ هزار پرونده را مورد رسیدگی و صدور رای قرار داده است”.

موحد گفت: “از این میزان ۴۲ هزار پرونده با تلاش شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش رسیده است”.

وی افزود: “شورای حل اختلاف استان کرمان در رسیدن به صلح و سازش رتبه سوم کشور را دارا هست و باید این رویکرد در استان بهبود یابد”.

وی ابراز کرد: “در حوزه ریگان با ۸۲ درصد، ارزوئیه ۷۲ درصد، نرماشیر ۶۲ درصد بهترین وضعیت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان کرمان شاهد بودیم و بدترین وضعیت را در شهرستان های انار و کرمان کمتر از ۲۰ درصد صلح و سازش را شاهد بودیم”.

این مقام عالی قضایی استان کرمان گفت: “طی سه سال گذشته ۶ واحد در حوزه تشکیلات قضایی در استان کرمان به تعداد گذشته افزوده شده است”.

وی اضافه کرد: “دادگاه عمومی جازموریان، فاریاب، ساردوئیه، ببروات، راین و کشکوئیه طی این سالها تاسیس و فعالیت خود را برای ارائه خدمات قضایی به مردم آغاز کردند”.

وی بیان کرد: “ساختار جدیدی در حوزه های قضایی مرکز استان کرمان ازجمله مجتمع قضایی خانواده، جرایم اقتصادی و سرقت و جرایم امنیتی مصوب شده و در آینده نزدیک فعالیت خود را بمنظور توسعه خدمات قضایی آغاز می کند”.

موحد گفت: “اتفاق مهم در حوزه توسعه منابع انسانی،جذب قضات بومی در دستگاه قضای استان کرمان بوده است و قوه قضاییه اجازه جذب قاضی را بصورت اختصاصی به استان کرمان داده است”.

وی افزود: “دادگستری کل استان کرمان نخستین دوره کارآموزی قضایی را در سال ۹۶ برگزار کرده و ۲۵ نفر از کارآموزان این دوره ها را مشغول کار کرده است”.

وی اظهار داشت: “برگزاری این دوره ها می تواند مشکلات کمبود قاضی و منابع انسانی استان کرمان را برطرف می کند و این استان ظرفیت آموزش ها و پرورش قاضی درجنوب شرق کشور را دارد”.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: “استفاده از فناوری اطلاعات نوین برای سالم سازی و سرعت بخشی و حفظ حریم خصوصی اهمیت فراوانی دارد و ۱۰۰ درصد شعب قضایی و شوراهای اختلاف شهری در استان کرمان با استفاده از فیبرنوری به شبکه داخلی قوه قضاییه متصل شده است”.

وی افزود: “دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی در مرکز استان و ۹ شهرستان استان کرمان فعال شده است تا به سهولت به دادخواست های مردمی رسیدگی شود”.

وی تاکید کرد: “با سامانه ثنا ۶۲ درصد از اوراق قضایی بصورت الکترونیکی به مردم ابلاغ شده است لذا با ایجاد این سامانه سرعت، دقت، صرفه جویی در هزینه ها و حریم خصوصی حفظ می شود”.

موحد گفت: “برپایی ۸۰ جلسه محاکم ویدئو کنفرانسی از دستاوردهای دادگستری کل استان کرمان است و از این راه ارتباط مجموعه های مختلف در محل های متفاوت در محاکم قضایی برقرار می شود”.

وی افزود: “یکهزار و ۵۷۰ هکتار اراضی دولتی در سال گذشته از تصرف خارج شدند و ۱۵۳ مورد حکم قلع و قم صادر شد و ۸۷۰ نفر در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفتند”.

موحد تصریح کرد: “استان کرمان استان برتر در پیشگیری از حاشیه نشینی و جلوگیری از تعرض به اراضی دولتی بوده است و درچهار سال گذشته ۹ هزار هکتار رفع تجاوز و به حالت سابق برگشت داده شده است”.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: “بر اساس گزارش دیوان محاسبات پرونده اختلاس ۲ نفر از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان به میزان بیش از یک میلیارد تومان در دادسرا مطرح شده است و تاکنون حدود ۸۰ درصد وجوه اختلاس شده بازگشت داده شده است”.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: “این افراد ضمن بازگشت مال، بازداشت و ممنوع الخروج شده اند”.

زندانیان