نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

برگزاری مراسم چهلم غلامرضا خسروی در زندان رجایی‌شهر کرج

11-جولای-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر کرج طی مراسمی چهلمین روز جان باختن غلامرضا خسروی را گرامی داشتند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، در این مراسم زندانیان مختلف به سخن‌رانی پرداخته و با خواندن شعر و نقل خاطره از غلامرضا خسروی یاد وی را گرامی داشتند.

در ابتدای این مراسم که به دعوت فعالین کارگری زندانی در این زندان و از ساعت ۱۸:۳۰ در حیات هواخوری بند برگزار شد، اصغر قطان از اخلاقیات غلامرضا خسروی سخن گفته و از وی به عنوان کسی یاد کرد که حتی زندان‌بانان را تحت تاثیر قرار داده بود.

پس از وی، اسدالله هادی، ضمن قرائت زندگی‌نامه‌ی غلامرضا خسروی وی را شخصی توصیف کرد که تا آخرین لحظه در راه آرمان‌هایش مقاومت کرد.

بعد از آن، دکتر محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری که وکالت پرونده‌ی غلامرضا خسروی را نیز بر عهده داشته است، ضمن بررسی حقوقی حکم اعدام وی، تصریح کرد که ماده‌ی ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی که غلامرضا خسروی با استناد به آن اعدام شد، در قانون جدید حذف شده و اجرای این حکم را قابل پیگیرد قضایی توصیف کرد.

سعید ماسوری، دیگر زندانی سیاسی این زندان نیز با سرودن سوگواره‌ای در رثای غلامرضا خسروی به تجلیل از وی پرداخت.

پس از آن، رضا شهابی که در چهل و دومین روز اعتصاب غذای خود است، با نقل خاطراتی از غلامرضا خسروی با اشاره به حمله‌ی گارد زندان به بند ۳۵۰ اوین افزود که با وجود وضعیت وخیم غلامرضا خسروی در بازگشت از سلول انفرادی وی همواره از رضا شهابی دل‌جویی کرده و پیگیر وضعیت جسمی وی بوده است. رضا شهابی وی را به عنوان فردی جمع‌گرا که به نظرات مخالف احترام می‌گذاشت و بر قول و قرار خود متعهد بود، توصیف کرد.

در نهایت نیز، شاهرخ زمانی، دیگر فعال کارگری دربند، مقاله‌ای در رابطه با جایگاه شهدا در تاریخ با نقل قول‌هایی از رهبران مردمی در طول تاریخ خواند.

این مراسم در ساعت ۱۹:۱۲ با اجرای دسته‌جمعی آهنگ مرغ سحر پایان یافت.

گفتنی است، غلامرضا خسروی سوادجانی صبح روز ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۳ به اتهام «محاربه از طریق تلاش برای پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق» در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد.

وی که از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ بود در سال ۱۳۸۶ بازداشت و در ابتدا به ۳ سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شد، اما پرونده‌ی وی در حین تحمل حکم مجددا به جریان افتاده و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی وی را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرد.

زندانیان