نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهنام ابراهیم‌زاده: کودکان کار را دریابیم

20-نوامبر-2013

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، با انتشار نامه‌ای ضمن گرامیداشت روز جهانی کودک، نسبت به وضعیت کودکان کار و خیابان هشدار داد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، این عضو کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، در این نامه از همگان خواسته است که «برای ساختن دنیایی که شایسته‌ی کودکان باشد»، تلاش کنند. متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار «نفس در قفس» قرار گرفته، به شرح زیر است:

 

اسمشان کودک بود اما شهرتشان کودکان کار و خیابان ، به آنها می‌گویند که باعث تباهی هستند و چهره شهر را خراب کرده اند و هزار و یک واژه ناشایست دیگر را به این کودکان نسبت میدهند.

 

آن روز‌هایی‌ که در کنارشان بودم کنار اتوبوس‌های بین شهری و درون شهری در ترمینال خاوران ، ترمینال جنوب یا غرب و یا ایستگاه اتوبوس شهر ری یا کوره‌های آجر پزی و یا هر جای دیگر که رؤیت می‌شدند مدام با خودم فکر می‌کردم که چرا کسی‌ به فکر این کودکان نیست و چرا باید به جای آموزش و داشتن یک زندگی‌ مرفه و شاد آواره کوچه و خیابان باشند و یا در شرایط سخت کوره پزخانه‌ها و دیگر محیط‌های صنعتی به کار سخت و تقات فرسا مشغول باشند.

 

آری این واقعیت تلخ نظام سرمایه داری است که حتی کودکان هم در آن از هیچ گونه شرایط مناسبی برخوردار نیستند و صاحبان سرمایه فقط و فقط به فکر ارزش اضافه هستند و فرقی‌ نمیکند که این ارزش اضافه را چه کسی‌ تولید می‌کند ، کودک ، زن و مرد هیچ فرقی‌ نمیکند.

 

آن بخش از کودکانی هم که در خیابان مشغول هستند و کارهایی را انجام میدهند که از نگاه جامعه به آنها کار‌ها یا شغل‌های کاذب می‌گویند هم در واقع کارگران کوچکی هستند که از طبقه کارگر می‌آیند و ماهیتا از طبقه استثمار شونده هستند شاید در عمل کارگر صنعتی نباشند اما وجه مشترک آنها با کودکانی که در بخش صنعت و تولید کار میکنند این است که آنها هم مجبورند برای به دست آوردن لقمه نانی و یا کمک خرجی خانواده و یا حتی به عنوان سرپرست و تنها نان آور خانواده تن‌‌های ضعیف و کوچک خود را به خیابان بزنند تا بتوانند زندگی‌ امروز را بفروشند برای به دست آوردن نان فردا ، حال می‌خواهد نشستن پشت ترازو باشد یا فروش آدامس و فال.

 

کودکان کار و خیابان را دریابیم و نگذاریم که تن‌ ضعیف و دنیای کودکانه آنان زیر بار سود اندوزی سرمایه داران و صاحبان صنایع و یا بی‌ تدبیری مسٔولان به فراموشی سپرده شود ، باید تلاش کنیم برای ساختن دنیایی که شایسته کودکان باشد ، دنیایی شاد ، آزاد و برابر!

 

بهنام ابراهیم زاده

زندان اوین ، بند ۳۵۰

بیست و نهم آبان ۱۳۹۲

زندانیان