نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری امید کوکبی شد

20-نوامبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی یک بیانیه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط امید کوکبی، فیزیک‌دان ۳۱ ساله‌ی ایرانی که هم‌اکنون در حال گذراندن محکومیت ۱۰ ساله‌اش در زندان اوین است، شد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، عفو بین‌الملل طی این بیانیه اعلام داشت، که این سازمان امید کوکبی را به عنوان یک زندانی عقیدتی در نظر می‌گیرد که به دلیل رد پیشنهاد کار در مراکز نظامی با اتهاماتی جعلی در رابطه با روابط علمی‌ مشروع‌اش با مراکز علمی خارج از ایران مواجه شده است.

 

این بیانیه می‌افزاید: «امید کوکبی که عضو جامعه‌ی اقلیت ترکمن‌های ایران است، در حال گذراندن دوره‌ی تکمیلی تحصیلات خود در رشته‌ی اپتیک و فوتونیک که شامل مطالعه بر روی نور است، در دانشگاه تگزاس آمریکا بوده که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه خمینی تهران در حالی که پس از دیدار با خانواده‌اش در انتظار پرواز برگشت خود به آمریکا بود بازداشت می‌شود. وی به مدت ۱۵ ماه در سلول انفرادی نگه داشته شده و برای اعتراف تحت فشار بازجویی‌های طولانی مدت بوده است.»

 

در نامه‌ی سرگشاده‌ای که وی در اردیبهشت ۱۳۹۲ منتشر کرد چنین می‌نویسد: «در طول بازجویی‌ها که در سلول انفرادی و در حالی که من هیچ ارتباطی با خانواده‌ام و جهان بیرون نداشتم انجام می‌شد و در حالی که مدام با دریافت اخباری مبنی بر وضعیت وخیم سلامت جسمی و روحی خانواده‌ام تحت فشار بودم از من خواسته می‌شد تا روایت‌های مختلفی از زندگی شخصی‌ام را از سال ۱۳۸۳ تاکنون بنویسم.»

امید کوکبی هم‌چنین اظهار داشته است که «از زمان فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۸۳ از وی بارها برای کار در مراکز نظامی و اطلاعاتی دعوت به عمل آمده است.» این هم‌چنین شامل نمونه‌ای است که در آن سازمان انرژی اتمی به وی یک بورس تحصیلی تحت حمایت کامل این سازمان را ارائه کرده است. وی تمامی این دعوت‌ها را رد کرده است.

 

عفو بین‌الملل می‌افزاید، محاکمه‌ی وی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران تحت تاثیر روندی غیرقانونی بوده است. روند دادگاه وی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که در تناقض با اصل برائت بود. او از حق استفاده از وکیل تا روز دادگاه محروم بوده و هیچ مدرکی غیر از ارتباط علنی وی با مراکز علمی در آمریکا در دادگاه ارائه نشد. وی متعاقبا به اتهام «ارتباط با دول متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. به هم‌راه او دست‌کم ۱۲ متهم به جاسوسی نیز محاکمه شدند.

 

وی پس از آن از سوی شعبه‌ی ۱۰۵۷ دادگاه عمومی تهران به اتهام «دریافت وجه غیرقانونی» در ارتباط با بورس تحصیلی خود به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

 

این بیانیه هم‌چنین از کمپین دانش‌مندان کشورهای اسپانیا، انگلیس و آمریکا برای آزادی وی خبر داده است.

زندانیان