نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

به هم‌راه رامین حسین‌پناهی، زانیار و لقمان مرادی هم اعدام شدند

8-سپتامبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی کُرد صبح امروز در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

پیش‌تر «نفس در قفس» از اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی دیگر زندانی سیاسی کُرد نیز در این زندان خبر داده بود.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران دقایقی قبل ضمن تایید اجرای حکم مرگ رامین حسین‌پناهی، از اعدام زانیار و لقمان مرادی نیز خبر داد.

پیش‌تر مسولان زندان به خانواده‌های زانیار و لقمان مرادی گفته بودند که آن‌ها را دیروز از زندان رجایی‌شهر خارج کرده و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل کرده‌اند.

۲ گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل و عفو بین‌الملل دیروز از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند تا اجرای این احکام را فورا متوقف کنند.

روز چهار‌شنبه ۱۴شهریور‌ ماه جاری زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج به بهانه‌ی ملاقات با مدیر زندان از بندهای خود به بیرون فراخوانده شده و متعاقب آن به قرنطینه‌ی زندان منتقل شده بودند.

این زندانیان از همان روز در اعتصاب غذای خشک به سر می‌بردند.

زانیار و لقمان مرادی در حالی به اتهام قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام محکوم شده بودند. اتهامی که بارها از سوی این دو زندانی رد شده است.

این دو زندانی کُرد روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۳۸۹، به حکم قاضی صلواتی در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضویت در کومله و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ به اعدام محکوم شده اند. این درحالی است که این دو زندانی بارها اعلام کرده اند زیر فشارها و تهدیدها مجبور و به پذیرفتن قتل شده اند.

زندانیان