نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جلسه دادگاه محیط‌زیستی‌ها «تنها با وکلای مورد اعتماد» برگزار شد

30-ژانویه-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: جلسه هشت تن از فعالان محیط زیست که از سوی قوه قضائیه به «جاسوسی از مراکز نظامی ایران» متهم شده‌اند، بامداد چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش رادیو فردا، این جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب برگزار شده‌است.

خبرگزاری فارس می‌گوید وکلای تعیینی متهمان در این جلسه حضور داشته‌اند و در این جلسه «غیرعلنی» بخشی از کیفرخواست متهمان قرائت شده است.

در همین حال محمد حسین آقاسی، وکیل سام رجبی، از فعالان بازداشتی، در گفت‌وگو با رادیو فردا با انتقاد از این‌که به این جلسه دعوت نشده گفت که تنها وکلای مورد اعتماد قوه قضائیه در این جلسه حضور داشته‌اند.

آقای آقاسی همچنین می‌گوید که خانواده متهمان تا پیش از جلسه امروز از برگزاری دادگاه اطلاع نداشتند و فقط می‌دانستند دادگاه، متهمان را احضار کرده اما علت احضار مشخص نبود.

روز سوم بهمن‌ماه سال گذشته مراد طاهباز، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، سام رجبی، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و عبدالرضا کوهپایه توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند.

این افراد یک سال و اندی است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

کاووس سید امامی دیگر فرد بازداشت شده در این پرونده، دو هفته پس از بازداشت در زندان درگذشت.

چهار نفر از هشت نفر دستگیر شده با اتهام سنگین افساد فی‌الارض و باقی با اتهام جاسوسی مواجه‌اند و به‌رغم اعلام صریح وزارت اطلاعات مبنی بر اینکه این افراد جاسوس نیستند، قوه قضائیه همچنان اتهام جاسوسی را به آن‌ها وارد می‌داند.

پیشتر نیز گزارش‌ها حاکی از «فشار» دادگاه انقلاب بر شماری از فعالان پرونده محیط زیست برای تغییر وکلای مدافع خود بود.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی چند ماه پیش فهرستی از «وکلای مورد تایید» خود را به دادسراها اعلام کرد که بر اساس آن، متهمان پرونده‌های سیاسی و امنیتی تنها از میان افراد این فهرست می‌توانند وکیل انتخاب کنند.

ابلاغ این فهرست با واکنش بسیاری از وکلای مستقل مواجه شد، اما به نظر می‌رسد با توجه به روند دادرسی فعالان محیط زیست قوه قضائیه کماکان در اجرای آن ابلاغ پافشاری دارد.

۲۱ آبان‌ماه سال جاری، بیش از هزار تن از متخصصان و فعالان حامی محیط زیست در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، شهادت دادند که فعالان بازداشت‌شده محیط زیست در ایران، «هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی» نداشته‌اند و در چارچوب «قانون، بی‌مزد و منت» از طبیعت کشور حفاظت کرده‌اند.

روزنامه همشهری نیز آذرماه نوشته بود که ۷۲ نفر از استادان، متخصصان و فعالان محیط زیست در نامه‌ای به فرمانداری تهران خواستار صدور مجوز تجمع در حمایت از فعالان بازداشت‌شده محیط زیست زندانی شدند.

پیشتر نیز خانواده‌های این هشت نفر در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار فراهم‌ شدن دسترسی آنها به «وکیل و شرایط دادرسی عادلانه» شده بودند.

این در حالی است که قوه قضائیه ایران کماکان اصرار دارد بازداشت‌شدگان «عوامل نفوذ دشمن» بوده و «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است»؛ این «مدارک» تا به حال ارائه نشده‌اند.

زندانیان