نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حکم غیابی و نامعلومِ عباس لسانی به اجرای احکام ارسال شد

22-دسامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عباس لسانی فعال مدنی ساکن اردبیل و زندانی سیاسی سابق، امروز شنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۷ طی یک پیام کوتاه از ارجاع پرونده‌ی خود به اجرای احکام مطلع شده است.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، مطابق این پیام کوتاه، پرونده‌ی وی به شماره‌ی ۹۷۰۹۹۸۴۱۱۸۵۰۰۳۷۰ به شعبه‌ی ۱۱ اجرای احکام ارجاع داده شده است.

این حکم در ارتباط با دستگیری این فعال مدنی آذربایجانی در ۱۱ تیر ماه امسال است در آستانه‌ی تجمعات قلعه بابک در اردبیل و انتقال وی به بازداشتگاه اطلاعات تبریز صادر شده است.

اتهام تفهیمی به آقای لسانی در زمان بازداشت که توسط شعبه‌ی ۱۱ دادیاری تبریز صورت گرفته، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی آذربایجانی است.

عباس لسانی پس از آزادی موقت در این پرونده در ۲۵ شهریور امسال پیام کوتاهی از شعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب تبریز دریافت کرد که از او خواسته شده بود دو روز بعد، یعنی در ۲۷ شهریور، مصادف با هشتم محرم، جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی، در این دادگاه حضور یابد.

احضاریه‌ای که آقای لسانی آن را بدلیل عدم ارسال با سربرگ رسمی غیرقانونی دانسته و از حضور در آن جلسه‌ی دادرسی، سر باز زد.

جلسه‌ای که در نبود این فعال مدنی ظاهرا در همان روز نیز حکمی غیابی برای او صادر کرده است. چرا که در روز دوم مهر ماه و پس از پایان یافتن تعطیلات رسمی و اداری آقای لسانی مجددا پیام کوتاهی از همین شعبه دریافت کرده که در آن نوشته شده بود: «حکم مربوط به پرونده‌ی شماره‌ی ۹۷۰۹۹۸۴۱۱۸۵۰۰۳۷۰ صادر شد.»

پس از آن نیز، شعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب تبریز در تاریخ ۱٨ مهرماه امسال با ارسال احضاریه‌ای از این فعال  آذربایجانی خواسته بود که جهت ابلاغ حکم صادر شده در این شعبه حاضر گردد.

لسانی در پیِ این احضار رسمی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن روند دادرسی، روند صدور حکم را نیز غیرقانونی و غیر حقوقی شمرده متذکر شده بود که «مضاف بر این‌که اصل ۱۶٨ قانون اساسی مبنی بر رسیدگی پرونده‌های سیاسی- عقیدتی و مطبوعاتی در دادگاه علنی و با حضور مردم و مطبوعات در این پرونده رعایت نشده، ارسال دادنامه نیز بایستی همچون احضار جهتِ ابلاغ (اطلاع) با سربرگ رسمی به آدرس اینجانب انجام می‌شده، که نشده است.»

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه ۱۳۹۷، ماموران امنیتی ده‌ها فعال ملی مدنی آذربایجانی را در قلعه بابک و شهرهای مختلف  دستگیر کردند.

برچسب ها:

زندانیان