نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خطر جانی برای محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا در پی بروز علائم کرونا و عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین

7-نوامبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۱۷ آبان ۱۳۹۹: بیش از یک هفته است محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم بروز علائم کرونا مانند تب و لرز و بی‌حالی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، بیش از یک هفته است محمد امیرخیزی و پیام شکیبا دو زندانی سیاسی محبوس در سالن ۳ بند ۴ زندان اوین، با علائمی همچون تب ولرز، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و بی‌حالی مواجه شده اند، ولی هیچ گونه رسیدگی پزشکی از سوی مسئولین زندان صورت نگرفته است.

پیام شکیبا حدود ۴ روز است که با علائم سردرد و از دست دادن حس بویایی و چشایی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد. این درحالی است که وی بدون رسیدگی پزشکی و انتقال به قرنطینه در بین سایر زندانیان نگهداری ‌می‌شود. پیام شکیبا از بیماری میگرن رنج می‌برد و بروز علائم ویروس کرونا این بیماری را در وی تشدید کرده است. پیام شکیبا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه علامه به مدت ۳ سال و نیم است که در زندان به سر می‌برد و علیرغم صدور برگه آزادی با کارشکنی وزارت اطلاعات هم‌چنان در زندان نگهداری می‌شود.

همچنین آقای محمد امیرخیزی معلم بازنشسته، با سن بالا و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی  و مشکوک به سرطان پروستات در خطر جانی از ابتلا به بیماری کرونا قرار دارد.

بیش از این عفو بین الملل با افشای چندین نامه از مسئولان سازمان زندانها عدم انجام اقدامات پزشکی مناسب در خصوص زندانیان در ایران هشدار داده بود.

با گسترش روزافزون جان‌باختگان کرونا لزوم اقدام قاطعانه سازمان ملل  و  نهادهای حقوق بشری برای آزادی زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی و رسیدگی های لازم پزشکی برای زندانیان بیمار را افزایش داده است.

خاطر نشان می‌شویم  بنا به گزارش «نفس در قفس» ، پیام شکیبا، محمد امیرخیزی با وجود صدور برگه آزادی در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۹،  با کارشکنی وزارت اطلاعات و گشودن پرونده جدید به اتهام «تبلغ علیه نظام» از آزادی آنها جلوگیری شد. این زندانیان  سیاسی روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ جهت تفهیم اتهام از بابت  این پرونده به دادسرای اوین منتقل شدند .در جریان این جلسه محمد بنازاده امیرخیزی،  پیام شکیبا توسط شعبه ۶ دادسرای اوین به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و پس از صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی مجددا به زندان بازگردانده شدند و یک روز بعد در تاریخ ۱ مرداد به سلول انفرادی بند ۲۴۰ جهت بازجویی منتقل شدند.این زندانیان سیاسی به مدت ۳۶ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و بعد به سالن ۳بند ۴ زندان اوین  منتقل شدند.

همچنین «نفس در قفس»، پیشتر گزارشی در مورد وضعیت بهداشتی سالن ۳ بند ۴ زندان اوین منتشر کرده بود.

زندانیان