نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دانشگاه آزاد اسلامی «مقصر» حادثه سرنگونی اتوبوس دانشجویان معرفی شد

20-ژوئن-2019

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد با ارائه گزارش خود از سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد در تهران، این دانشگاه را مقصر اعلام کرد.

به گزارش رادیو فردا، گزارش این کمیسیون که در صحن علنی مجلس ایران قرائت شد، مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و روسا و معاونان واحد علوم و تحقیقات را به «سهل‌انگاری» در «موارد متعددی» مانند «عدم رعایت موارد ایمنی راه» متهم می‌سازد که منجر به این حادثه مرگبار در اوایل دی ماه گذشته شد.

بر اثر این سانحه که در محوطه داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران به وقوع پیوست، ۱۰ نفر از جمله راننده اتوبوس کشته و ۲۸ نفر نیز مصدوم شدند. همان زمان گزارش‌هایی از فرسودگی اتوبوس و عدم نظارت بر وضعیت فنی آن منتشر شد که عنوان می‌کرد این اتوبوس شانزده ساله معاینه فنی نداشت.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی وقوع این حادثه را با جزئیات تعریف می‌کند که چگونه سیستم ترمز اتوبوس از کار افتاده بود و راننده نیز نتوانست مانع شتاب آن شود.

این گزارش، راننده را هم به خاطر استفاده از «وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی و دارای نقص فنی مستمر» مقصر می‌داند اما نوک پیکان انتقادات آن بیشتر متوجه دانشگاه آزاد و شرکت طرف قرارداد با آن است.

بر اساس این گزارش، «پیمانکار مکلف به استفاده از ۲۶ دستگاه اتوبوس اسکانیا ۵۷ بوده اما در این زمینه دچار قصور شده و از اتوبوس شهاب (ایلیارد) استفاده کرده است» که «کارت معاینه فنی ندارد».

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نهایت تاکید داشته که «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل‌ونقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت مهران گشت، در این حادثه مقصر هستند».

این حادثه پیش از این به برکناری شماری از معاونین و مدیران دانشگاه علوم و تحقیقات انجامیده اما در عین حال شماری از چهره‌های سیاسی و فعالان مدنی و دانشجویی خواستار کناره‌گیری علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد، بوده‌اند.

زندانیان