نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیام شکیبا زندانی سیاسی سابق بازداشت شد

15-ژوئن-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ، ۲۵ خرداد ۱۴۰۰: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیام شکیبا زندانی سیاسی سابق روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد. این بازداشت در حالی صورت گرفته است که پیام شکیبا ۴ ماه پیش، ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، از زندان رجایی‌شهر آزاد شده بود.

بنا به اطلاع «نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، پیام شکیبا زندانی سیاسی سابق روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلوم در تهران منتقل شده است.

پیام شکیبا روز ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ بعد از نزدیک به ۴ سال حبس از زندان رجایی‌شهر آزاد شده بود.

وی در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس در آذرماه ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و همچنین تبلیغ علیه نظام،  به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. او در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۹۹ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

پیام شکیبا در اسفند ۱۳۹۵ بازداشت شده و  در سال ۱۳۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که نهایتا در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجرا بود. با توجه به اجرای قانون جدید کرونا با کاهش حبس در تابستان ۱۳۹۹ همزمان با صدور برگه آزادی این زندانی سیاسی وزارت اطلاعات  با کارشکنی و گشودن پرونده جدید مانع از آزادی این زندانی سیاسی شده و وی را به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل و مورد بازجویی قرار دادند.

بعد از گذراندن حدود ۳۶ روز انفرادی ابتدا به بند عمومی زندان اوین و سپس به زندان رجایی‌شهر منتقل کردند. دادگاه این زندانی سیاسی از بابت پرونده جدید در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۹ در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم محاکمه شده بود.

 

با صدور رای این دادگاه و تبرئه وی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ آزاد شد.

 

تا لحظه تنظیم این خبر از دلیل بازداشت و محل نگهداری این زندانی سیاسی معلوم نیست.

زندانیان