نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دست کم ۳۲۳ تجمع اعتراضی توسط اقشار مختلف مردم  در اردیبهشت ۱۴۰۰ در شهرهای مختلف صورت گرفته ست.

22-می-2021

گروه خبری: کارگران و اصناف -

نفس در قفس، ۱ خرداد ۱۴۰۰: در ماه گذشته با تداوم مشکلات معیشتی و اجتماعی علیرغم وجود سرکوب گسترده اقشار مختلف مردم برای پیگری مطالبات خود دست به تجمعات اعتراضی گسترده زدند. دست کم ۳۲۳ حرکت اعتراضی صورت گرفته است.

۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگران تجمعات گسترده در شهرهای مختلف صورت گرفت. بر خلاف سالهای گذشته امسال روز جهانی کارگر به طور گسترده در شهرهای رشت، تبریز، کرج، تهران ، خرم آباد و چندین شهر دیگر برگزارش شد. برخورد نیروی انتظامی در تهران همراه با خشونت بود که در تهران و سنندج همراه با بازداشت تعدادی معترضین همراه بود.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ادامه اعتراضات خود، ۴ تجمع سراسری گسترده در حداقل ۱۵ شهر برگزار کردند و اعلام کرده‌اند تا رسیدن به مطلباتشان همچنان به اعتراضات ادامه خواهند داد.

در این ماه دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهمین قشر جدیدی بودند که به معترضین اضافه شدند، با توجه به تصمیم وزارت آموزش و پروش و ستاد ملی کرونا مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات این دو پایه تحصیلی، دانش آموزان در چندین شهر و در مقاطع مختلف زمانی دست به تجمع و اعتراض در مقابل ادارت آموزش و پروش زدند. اما در چند شهر از جمله بندرعباس، گلپایگان نیروی انتظامی  و نیروهای لباس شخصی اقدام به ضرب و شتم دانش آموزان کردند. در چندین مورد از ترس گسترش اعتراضات چندین دانش آموز در اداره آموزش و پرورش استان مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

انجمن صنفی معلمان در شهرهای مختلف از جمله سقز و زیویه، یزد، گیلان، اصفهان، قزوین، خراسان شمالی، اسلامشهر، تهران و الیگودرز با اعلام انزجار از ضرب و شتم دانش آموزان از اعتراضات به حق آنها حمایت کردند.

کارگران معدن آسمینون در سیستان بلوچستان ۴ روز اعتصاب گسترده برای احقاق حقوق خود برگزار کردند که با پذیرش مطالباتشان از طریق کارفرما به اعتصاب پایان دادند. همزمان با اعتصاب این کارگران مردم عادی در شهرهای منوجان و نودژ اقدام به راهپیمایی در حمایت از این کارگران کردند.

 

همچنین معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی به دلیل عدم رسیدگی به مطالباتشان از شهرهای مختلف مقابل مجلس گرد‌هم آمده و اعتراضات گسترده انجام دادند.

این اعتراضات در میان اقشار مختلف از جمله کشاورزان و دامداران و کارگران بخش‌های مختلف گسترش یافته است.

این درحالی است که مسئولین و مقامات جمهوری اسلامی هیچ اقدامی در بهبود وضعیت مردم انجام نداده اند.

روزنامه ابتکار با تیتر «تورم همه چیز را می‌بلعد» از افزایش یک میلیون و ۱۷۰هزار تومانی سبد خوراکیها فقط در دو ماه اخیر خبر داده و نوشته «همین امروز ما دیگر نمی‌توانیم اثرات افزایش دستمزد را ببینم، همان دستمزدی که کارفرمایان ادعا می‌کردند نباید زیاد شود! حالا همین افزایش ناچیز هم دیگر محو و معدوم شده؛ توصیف این شرایط فقط در قالب یک جمله می‌گنجد: «امنیت معاش مزدبگیران در خطر است، آن‌هم خطری جدی».

 

همزمان با آغاز روند انتخابات سیزدهمین دور ریاست جمهوری تعدادی از مقامات با اذعان به وضعیت نامناسب معیشتی مردم اعتراف کرده‌اند که وضع کنونی باعث شده است که مردم اعتمادی به حکومت نداشته باشند.  روزنامه آفتاب یزد نوشته است: «خود را جای آن بازنشسته و کارگری بگذارید که حقوق ثابت دارد. آیا در او شوق و ذوقی برای مشارکت سیاسی باقی می‌ماند؟! بر فرض که هر شب ۱۰۰هزار نفر هم گرد یک کاندیدا در کلاب هاوس جمع کردید به منی که ماهیانه دریافتی‌ام کفاف یک وعده گوشت قرمز نمی‌دهد چه؟!».

زندانیان