نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایران اردیبهشت ماه

22-می-2021

گروه خبری: آزادی بیان - اعدام - زندانیان -

در دومین ماه سال ۱۴۰۰:

.اعدام  دست کم ۱۳ زندانی در طول یک ماه  و صدور ۳ حکم اعدام

.بازداشت حداقل ۱۹۵ فعال مدنی و سیاسی و فعال مجازی

.محکومیت ۱۵ فعال سیاسی و عقیدتی به ۹۹سال و ۸ ماه  و ۶ روز حبس تعزیری در دادگاه‌های بدوی و تجدید‌نظر

.صدور حداقل ۳۶۸ضربه شلاق

 

نفس در قفس ، ۱ خرداد۱۴۰۰:  در دومین ماه سال ۱۴۰۰، همچنان بیماری کرونا روزانه جان نزدیک به ۴۰۰نفر را گرفته است اما همچنان بدون توجه به مسائل بهداشتی و درمانی و تدابیر لازم برای محافظت از مردم و جلوگیری از شیوع گسترده مقامات قضایی جمهوری اسلامی همچنان در نقض حقوق بشر پافشاری می کند.بنا به گزارش مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، دست‌کم ۱۳ زندانی در زندانهای مختلف را از راه چوبه‌دار اعدام کرده است. هم‌چنین در طول یکماه ۳ حکم اعدام صادر و حکم اعدام  دست کم یک  زندانی در دیوان عالی کشور تایید شده است. دست‌کم ۱۹۵ شهروند به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بازداشتهای گسترده شهروندان بهایی در شهرهای شیراز و بهارستان اصفهان با تفتیش گسترده و ضبط وسایل شخصی این شهروندان همراه بوده است.

در جریان مراسم روز جهانی کارگر حداقل ۳۰ شهروند به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی بازداشت شدند که اکثر آنها بعد از چند روز آزاد شدند.

همچنین طبق این گزارش ۱۵فعال سیاسی و عقیدتی ، مجموعا به ۹۹ سال و ۸ ماه و ۶ روزحبس تعزیری در دادگاه بدوی و تجدید نظر محکوم شدند.

 

برای ۶ متهم از جمله دو دانشجوی بازداشت شده در جریان اعتراضات ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران،۳۶۸ ضربه شلاق صادر شده است ، ۴ متهم دیگر، مدیر عامل و سه پرسنل شرکت اتوبوسرانی اردبیل، به  تعداد اعلام نشده ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

به گزارش«نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، دست کم ۵ شهروند بلوچ در طول یکماه به اتهام مربوط به مواد مخدر در زندانهای سبزوار ، دستگرد اصفهان و بیرجند اعدام شدند.از میان این زندانیان اعدام شده عفو بین‌الملل نسبت به اعدام مهدی نارویی به دلیل نقض گسترده حقوق متهم و استفاده از شکنجه و رعب و وحشت در اعتراف گیری ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف حکم اعدام وی شده بود.

احکام مربوط به اتهامات مرتبط با مواد مخدر درحالی اجرا میشود  که در قانون جدید جرائم مربوط به مواد مخدر، اصلاح سال ۱۳۹۶، صدور حکم اعدام برای متهمین حمل مواد مخدر به طور اخص محدود شده و به طور عام یک درجه تخفیف در برخی از موارد پیش‌بینی شده بود.

همچنین حکم اعدام یک جوان ۲۵ ساله به نام بهزاد عدل که روند بازداشت و رسیدگی به پرونده‌اش در حدود ۱۱ ماه طول کشیده و به سه بار اعدام محکوم شده بود، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، در زندان عادل آباد شیراز  اجرا شد. منابع نزدیک به این جوان اعدام شده اعلام کرده‌اند که روند اعتراض به دیوان عالی کشور تنها ۱۸ روز طول کشیده بود.

همزمان با بهزاد عدل در همان روز ۳زندانی دیگر اعدام شدند که هویت آنها توسط «نفس در قفس» در دست بررسی است.

همچنین ۳ زندانی بلوچ در شهر قائن در طول سه ماه گذشته به طور مخفیانه اعدام شده‌اند.

از میان۱۳ زندانی اعدام شده تنها دو مورد در رسانه‌های حکومتی قید شده، ۱۱ مورد دیگر پنهانی در زندانهای مختلف اجرا شده است که توسط فعالین حقوق بشر ثبت شده است.

در ۳۰ روز گذشته دو متهم  به سب النبی در زندان اراک توسط شعبه۱ دادگاه کیفری دادگاه اراک به اعدام محکوم شدند.

در طول این مدت حکم اعدام حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت) ، خوا ننده پاپ ایران به اتهام قتل پدرخوانده خود به اعدام محکوم شده بود توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در راس آن ابراهیم رئیسی که به جنایت علیه بشریت در قتل عام ۶۷ محکوم است، به نقض فاحش حقوق بشر در ایران ادامه می‌دهد. این در حالی است که ابراهیم رئیسی همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد. این در حالی است  که وی در تابستان ۶۷ در هیئت مرگ مسئول قتل و اعدام بیش ده‌ها هزار زندانی سیاسی  است.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن محکوم کردن تمامی موارد نقض حقوق‌بشر توسط مقامات حکومت ایران، تمامی جوامع بین‌الملی و مراجع حقوق بشر و گزارشگران سازمان ملل را برای تحت فشار قرار دادن مقامات جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی و بهبود حقوق‌بشر در ایران فرامی‌خواند.

 

زندانیان