نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام دو زندانی از جمله یک نوجوان در شیراز و دره شهر

13-ژوئن-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی نوجوان در شیراز که از سن ۱۷ سالگی از بابت اتهام قتل در زندان به سر می‌برد و پیشتر به اعدام محکوم شده بود، پس از گذشت ۱۳ سال با کمک نیکوکاران، دیه اولیای دم را پرداخت و از مرگ رهایی یافت. همچنین یک زندانی دیگر در شهرستان دره شهر که از ۷ سال پیش به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد با کمک نیکوکاران با پرداخت دیه و رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری رکنا، دو زندانی در شهرهای شیراز و دره شهر که سال‌ها پیش در جریان درگیری مرتکب قتل شده و محکوم به اعدام بودند، با کمک یک زوج نیکوکار و جلب رضایت خانواده مقتولان از مرگ نجات یافتند.

بر اساس این گزارش در پرونده اول، درگیری لفظی بهرام ۱۷ ساله در زمین فوتبال با دوستش به خاطر تنه زدن هنگام بازی، با جانبداری بازیکنان دو تیم و هیجان پسربچه‌ها، به یک نزاع دسته جمعی تبدیل شد. در این میان محمود با ضربه چاقو از پا درآمد و بازی فوتبال در زمین خاکی به یک پرونده جنایی در دادگاه شیراز بدل شد. پسر نوجوان دستگیر و به اعدام محکوم شد.

پدر بهرام در زمان دستگیری پسرش بر اثر سکته قلبی جان باخته بود. زندگی تلخ مادر بهرام در مرگ همسر و نبود پسرش به کابوسی دردآور بود که انتهایی نداشت. ۱۳ سال از آن روز شوم می‌گذشت و او امیدی به رهایی پسرش از زندان نداشت. زن درد کشیده هر سال که شمعی بر مزار شوهرش می‌گذاشت، به خاطر می‌آورد که او و پسرش در یک روز با هم رفتند و همیشه دعا می‌کرد حداقل سفر پسرش بی‌بازگشت نباشد.

حالا این مادر به آرزویش رسید و زوج نیکوکار البرزی با کمک آقای بازیگر معروف سینمای کشور و پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان دیه به اولیای دم در آخرین فرصت، جان این جوان اعدامی را خریدند.

دومین زندانی محکوم به اعدام «سلیمان» بود که از تیر ۹۱ به اتهام قتل در شهرستان دره شهر روانه زندان شد. ۷ سال در زندان هر لحظه‌اش با پشیمانی سپری شد. او متهم به قتل پسر عمویش بود. خانواده عمویش به خاطر فرزندان کوچک وی و در ازای دریافت دیه ۵۰ میلیون تومانی حاضر به گذشت شدند اما سلیمان توانایی پرداخت دیه را نداشت و برای آزادی از زندان و پایان این کابوس سیاه، چشم امید به نیکوکاران داشت.

این بار نیز زوج نیکوکار البرزی پیش قدم شده و با پرداخت دیه به خانواده مقتول مقدمات آزادی این زندانی را فراهم کردند.

رضا شاکرمی دادستان استان البرز با تأیید خبر کمک این نیکوکار به آزادی زندانیان گفت: “این فرد نیکوکار همچنین در مراسم گلریزانی که چندی قبل برگزار شد ۱۱۰ میلیون تومان برای آزادی ۲۱ زندانی جرایم غیرعمد و محکومین مالی آبرومند پرداخت کرد”.

زندانیان