نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی ۲۲ زندانی از اعدام در مازندران و بی‌خبری از سرنوشت ۱۱ محکوم به اعدام دیگر

12-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: در ۱۰ ماهه امسال، تعداد زیادی از زندانیان محکوم به قصاص در مازندران با بخشش و رضایت اولیای دم، از چوبه دار نجات پیدا کردند. از ۳۳ زندانی در آستانه اعدام با اتهام قتل در این استان، ۲۲ زندانی بخشیده شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران گفت: “پرونده ۳۳ محکوم به قصاص در مازندران تکمیل و برای اجرای حکم قصاص به این افراد ابلاغ شد اما با تلاش های صورت گرفته برای ۲۲ نفر از محکومان به قصاص، رضایت اولیای دم را گرفتند”.

این مقام قضایی اما در مورد سرنوشت ۱۱ زندانی باقی‌مانده اظهار نظری کرد. امری که نگرانی‌ها را در مورد اجرای احکام اعدام آنان افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه به طور معمول ۱۳ تا ۱۵ درصد زندانیان ممکن است به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و بیکاری، دوباره به زندان برگردند، افزود: “برگشت به زندان در مازندران، برای افرادی که زیر پوشش مرکز مراقبت بعد از خروج قرار گرفتند و وام اشتغال زایی دریافت کردند، به نیم درصد کاهش یافته است”.

تقوی فرد گفت: “۲۰۰ زندانی مازندرانی از ابتدای امسال تاکنون تسهیلات اشتغال زایی تا سقف ۱۰ میلیون تومان دریافت کردند”.

وی میزان تسهیلات پرداختی به زندانیان استان پس از آزادی را ۸۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: “شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان های استان امسال، یکهزار و ۱۷۸ پرونده وارده داشتند که ۹۰۹ پرونده توسط مددکاران شورای حل اختلاف زندان، منجر به صلح و سازش، جلب رضایت و آزادی زندانی شده است”.

زندانیان