نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زخمی شدن دو کولبر در نواحی مرزی

21-ژوئن-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: یک کولبر کُرد در مناطق مرزی سلماس در اثر تعقیب و گریز از سوی نیروهای هنگ مرزی دچار حادثه شده و مجروح گردید. همچنین جمعه شب گذشته بر اثر انفجار یک قبضه مین بجا مانده از دوران جنگ ایران و عراق، کولبر کرد با هویت “انوشیروان رضایی” اهل روستای “هلیز آباد” در منطقه کوماسی از توابع مریوان از ناحیه پا به شدت زخمی شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، بامداد روز ۲۹ خردادماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی، یک کولبر کُرد به نام «مراد حاجی‌زاده» در نزدیکی روستای زنگو در بخش کوهسار سلماس در پی تعقیب و گریز از سوی نیروهای هنگ مرزی در اثر سقوط از ارتفاع دچار جراحت شدید شد.

خبرنگار ماف نیوز در سلماس با تایید این خبر گفت: “حدود ۱۰ کولبر که هیچگونه کالای قاچاقی به همراه نداشتند و حتی دارای کارت عبور از مرز تحت عنوان «تجارت چمدانی» هستند، بر روی آنان آتش گشوده شده و مورد هجوم قرار گرفتند”.

بعد از جراحت مراد حاجی‌زاده، اموال وی و سایر کولبران هم از سوی هنگ مرزی مصادره شده‌اند.

«تجارت چمدانی» به انجام واردات و صادرات مسافری که گاهی از طریق بازارچه‌های مرزی در کشورهای همسایه و گاهی فراتر از آن صورت می‌گیرد، گفته می‌شود. اقتصادانان، تجارت چمدانی را زاییده‌ی بحران اقتصادی و بی انظباطی بارزگانی عنوان نموده‌‌اند.

«کولبری» شغل کاذبی است که در اثر فقدان فرصتهای شغلی در مناطق مرزی، مردم به آن روی آورده‌اند و سالانه دهها کولبر در اثر مخاطرات طبیعی و یا در پی هجوم نیروهای هنگ مرزی جان خود را از دست داده و یا دچار جراحت می‌شوند.

انفجار مین و زخمی شدن یک کولبر

همزمان با جرات مراد حاجی زاده، مین و زندگی گزارش کرد، جمعه شب مورخ ۲۶ خردادماه، حوالی ساعت ۱۰ شب، بر اثر انفجار یک قبضه مین بجا مانده از دوران جنگ ایران و عراق، کولبر کرد با هویت انوشیروان رضایی اهل روستای هلیز آباد در منطقه کوماسی از توابع مریوان از ناحیه پا به شدت زخمی شد.

ساکنین یکی از روستاهای کردستان عراق به فریاد این کولبر زخمی رسیده و او را به پنجوین و از آنجا به سلیمانیه منتقل میکنند اما متاسفانه در آنجا نمی توانند برایش کاری انجام دهند..

بردار انوشیروان رضایی کولبر مریوانی که پایش روی مین رفته است گفت: “امشب یک عمل جراحی روی پای برادرم صورت گرفت و شکر خدا اکنون حال برادرم خوب است”.

پزشکان گفته اند نیاز به یک عمل جراحی دیگر دارد و باید فوق تخصص جراحی پلاستیک در این باره نظر دهد.

زندانیان