نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی از بابت اتهام «محاربه از طریق تخریب اموال مردم»

1-جولای-2021

گروه خبری: اعدام -

 نفس در قفس، ۱۰ تیر ۱۴۰۰: حسین خیری زندانی سیاسی از بابت اتهام «محاربه از طریق تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام» به اعدام محکوم شده است. حکم بدوی صادر شده و وکلای این پرونده طی دو هفته آینده لایحه اعتراض به حکم را به دادگاه ارائه خواهند داد

به گزارش امتداد، بابک پاک نیا وکیل دادگستری از صدور حکم اعدام، برای حسین خیری زندانی سیاسی از بابت اتهام «محاربه از طریق تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام» خبر داد و گفت که «ادله قوی ما نشان‌ می‌دهد که عنوان محارب، قابلیت انطباق با اعمال انجام شده را ندارد» به گفته او کیفرخواست این پرونده علیه ۸ شهروند صادر شده و در آن، چهار نفر دیگر با همین اتهام «محارب»اعلام شده اند.

این وکیل دادگستری، با اشاره به ابعاد پرونده این زندانی محکوم به اعدام، اظهار داشت: کیفرخواستی از دادسرای امنیت (اوین) علیه ۸ نفر صادر شد که در آن، چهار نفر به عنوان محارب اعلام و مابقی تحت عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و امثالهم تحت تعقیب بودند. دلیل محاربه این افراد نیز، تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام عنوان شده است.

وی افزود: در این پرونده، ما دفاع کردیم و دادگاه پذیرفت که از میان آن چهار نفر، سه نفر نمی‌توانند تحت عنوان محاربه مجازات شوند. عنوان محاربه و اتهام آن از این افراد رفع شد. انصافا این افراد، واقعا از میان افراد ضعیف جامعه بودند و دادگاه خوشبختانه در خصوص سه نفر، ضمن پذیرش دفاع ما، حکم به برائت این افراد از عنوان محاربه داد. منتهی از این بین، اعمال حسین خیری، دیگر متهم این پرونده را مصداق محاربه تشخیص داده و حکم اعدام برای او صادر کرده‌اند.

بابک پا‌ک‌نیا با اشاره به برگزاری دادگاه این متهمان گفت :« این حکم در حال حاضر به ما ابلاغ شده و در حال تدارک فرجام‌خواهی هستیم. تا دو هفته آینده، لایحه خود را در این خصوص تقدیم خواهیم کرد تا در دیوانعالی کشور مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد.»

وی گفت ادامه داد: «با توجه به ادله قوی که داریم، نشان‌دهنده آن است که عنوان محارب، قابلیت انطباق با اعمال انجام شده را ندارد. ضمن اینکه ایرادات شکلی زیادی در پرونده وجود دارد و لذا من معتقدم که دیوانعالی کشور در صورت دقت به لایحه ما و ایرادات مطرح شده، رای را نقض خواهد کرد».

این وکیل دادگستری اشاره‌ای به اسامی این متهمان، محل و زمان بازداشت این زندانیان سیاسی و روند تحقیقات و محل نگهداری‌شان اطلاعی نداد.

زندانیان