نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

طی سال جاری، رهایی ۶ زندانی از اعدام در کرمانشاه

19-آگوست-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه گفت که از ابتدای امسال تاکنون، ۶ زندانی که از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه گفت: “از ابتدای امسال تاکنون با تلاش ستاد تالیف قلوب با گرفتن رضایت از اولیای دم، پرونده ۶ فقره قتل در استان به مصالحه ختم شده است”.

جبار تجری رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمانشاه گفت: “اگر فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه نهادینه شود، شاهد کاهش تعداد پرونده‌ها و شکایات خواهیم بود”.

تجری با بیان اینکه حل و فصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی شورا‌های حل اختلاف است، از اقدام انسان دوستانه خانواده مقتولان که با گذشت خود ضمن اعطای حیات انسانی به قاتل نادم، زمینه توسعه و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه را فراهم کردند، قدردانی کرد.

او اشاره کوتاهی به پروسه گرفتن رضایت در ۲ پرونده قتل کرد و گفت: “در نزاعی در یکی از روستا‌های استان که بین ۲ طایفه صورت گرفته بود بر اثر شلیک ناگهانی گلوله فردی به قتل رسید”.

«ستاد تألیف قلوب» استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ و به ابتکار رئیس کل دادگستری استان با هدف رسیدگی به پرونده‌های مهم از جمله قتل تشکیل شده است. تاکنون بیش از ۳۲۰ فقره پرونده قتل به ستاد تألیف قلوب ارجاع و ۱۱۶ فقره آن به صلح و سازش منجر شده است.

از این تعداد در ۸۹ پرونده سازش قطعی حاصل و متهم به قتل از زندان آزاد شده است و در ۲۵ پرونده دیگر هم اولیای دم از اعدام گذشت کرده و به دریافت دیه رضایت داده‌اند.

زندانیان