نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل برای نجات جان وحید و حبیب افکاری

9-ژوئن-2021

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس ،۱۹ خرداد ۱۴۰۰: عفو بین الملل با انتشار بیا‌نیه‌ای خواستار آزادی فوری وحید و حبیب افکاری شد.

در این بیانیه ضمن  اشاره به اینکه مقامات ایرانی در حال شکنجه و اعمال سایر رفتار‌های بیرحمانه، ضدانسانی و ترذیلی علیه برادران وحید افکاری و حبیب افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز هستند، به انواع شکنجه‌هایی که در این مدت تحمل کردند نیز اشاره شده است.

عفو بین الملل نوشته است وحید و حبیب افکاری از شهریور ماه ۱۳۹۹ در سلول‌های انفرادی  بدون پنجره محبوس بوده و از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، هوای آزاد، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری با خانواده‌شان محروم شده‌اند.

مقامات، برادران افکاری را در سال ۱۳۹۷ و در پی شرکت ‌آن‌ها در اعتراضات بر خلاف ضوابط قانونی دستگیر و بازداشت کرده، برای دوره‌ای تحت ناپدیدسازی قهری قرار داده و برای ماه‌ها شکنجه کردند. وحید افکاری و حبیب افکاری سرانجام و متعاقب دادرسی‌های به‌شدت غیرمنصفانه، احکام حبس طولانی مدت دریافت کردند.

مأموران اطلاعات برای چندین روز سر و صورت حبیب افکاری را با کیسه پلاستیکی می‌پوشاندند به نحوی که وی دچار احساس خفگی شود. طبق یک گزارش رسمی مورخ ۸ آبان ۱۳۹۸، کتف چپ او از جا در رفته و آثار شکستگی در مچ دست چپ و یکی از انگشتان پا مشهود است.

در ادامه این بیانیه در یک اطلاعات جدید عفو بین‌المل به جزییاتی از شکنجه‌های برادران افکاری در زندان عادل آباد شیراز اشاره کرده است. در این بیانیه آمده است: «مسئولان وحید و حبیب افکاری را مکررا شکنجه‌کرده‌اند تا از آن‌ها «اعتراف» بگیرند. برداران را در حبس‌ انفرادی طولانی‌مدت نگاه داشته‌اند، مورد ضربات مشت، لگد و کابل قرار داده‌اند و از طریق تهدید زندانی کردن، کشتن، تعرض جنسی یا انحا دیگر آسیب اعضای خانواده‌شان، شکنجه روانی داده‌اند.

دادگاه کیفری ۱ استان فارس به جای انجام تحقیق درباره شکایات وحید و نوید افکاری و کنار گذاشتن «اعترافات» اجباری، در رای ناعادلانه‌اش نوشت آن‌ها موضوع شکنجه را «تحت تأثیر آموزش‌های زندان و با این تصور که ممکن است با انکار واقعیت، موجبات رهایی خود را فراهم نمایند» مطرح کرده‌اند.

تحقیقات فوری و مستقل  بایست درباره شکایات شکنجه برادران افکاری صورت گیرد و کلیه افرادی که مظنون به داشتن مسئولیت کیفری در این رابطه هستند باید طی دادرسی‌های منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام، به دست عدالت سپرده شوند.»

زندانیان