نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به آزادی فوری حمید بابایی

26-فوریه-2014

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی یک بیانیه‌ی اقدام فوری خواهان آزادی فوری حمید بابایی، دانش‌جوی محبوس در زندان اوین شد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، این سازمان حقوق بشری در این بیانیه تصریح کرده است که، حمید بابایی، دانشجوی ایرانی که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با دول متخاصم از جمله بلژیک به ۶ زندان محکوم شده، تقاضای تجدید نظر کرده است. کبری پارساجو، همسر وی نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش برای آزادی وی در خطر دستگیری قرار دارد.

hamid babai4

در قسمتی از این بیانیه تصریح شده است: «این دانش‌جو تقاضای تجدید نظر خود را در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ به شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران تحویل داده است. او در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۲ توسط شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با دول متخاصم (بلژیک) به ۶ سال حبس محکوم شد. این اتهام به نظر می‌رسد با خودداری وی از جاسوسی و زیر نظر گرفتن دانش‌جویان ایرانی که در بلژیک تحصیل می‌کنند در ارتباط باشد. بورسیه و منابع مالی دریافتی وی از دانش‌گاه لیژ بلژیک برای ادامه‌ی تحصیلش به عنوان مدارک دادگاه استفاده شده‌اند.»

 

عفو بین‌الملل در پایان ضمن تاکید بر تحت فشار بودن حمید بابایی برای اعترافات تلویزیونی علیه خود و همسرش تصریح کرده است که وی در دادگاه بدوی از استخدام وکیل مدافع محروم بوده و تنها حق استفاده از وکیل معرفی شده توسط دادگاه را داشته است.

زندانیان