نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به آزادی فوری مسعود و خسرو کردپور

14-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای به آزادی فوری و بی‌قید و شرط مسعود و خسرو کردپور فراخوان داد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ی اقدام فوری که در تاریخ ۲۲ آذر ماه جاری صادر کرد، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط دو برادر روزنامه‌نگار از اقلیت کُرد در ایران که در تاریخ ۱۹ آبان ماه سال جاری در مجموع به ۹ سال و نیم زندان محکوم شدند، گردید.

 

این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ی خود تصریح کرده است: «در تاریخ ۱۹ آبان ماه، دادگاه انقلاب مهاباد در استان کردستان، خسرو و مسعود کردپور را بر پایه‌ی اتهامات مبهم «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به ۶ سال و ۳ سال و نیم زندان محکوم کرد. دادگاه هم‌چنین اعلام کرد که خسرو کردپور بایستی ۵ سال از ۶ سال حکم زندان خود را در زندان تبریز در شمال غربی ایران تحمل کند که ۵۵۰ کیلومتر از محل زندگی وی در استان کردستان فاصله دارد و پس از آن بایستی برای تحمل ۲ سال تبعید به کرمان در جنوب ایران منتقل شود که حدود ۱۱۰۰ کیلومتر از محل زندگی وی دور است. محاکمات در دادگاه‌های انقلابی مطابق استانداردهای بین‌المللی محاکمه‌ی عادلانه نیست.»

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این احکام بر مبنای گزارش وزارت اطلاعات در رابطه با فعالیت‌های این دو تن به عنوان روزنامه‌نگار شامل مصاحبه با رسانه‌های خارجی در مورد وضعیت حقوق بشر در استان کردستان صادر سده است. در نامه‌ای که مسعود کردپور در تاریخ ۱۹ آذر ماه منتشر کرد به عدم پاسخ‌گویی دولت در رابطه با نگرانی‌های وی و برادرش در رابطه با نقض حقوق‌شان اشاره کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران در بیان عقایدشان شده بود.

خسرو کردپور مدیر آژانس خبری موکریان، به عنوان یک آژانس خبری آنلاین در رابطه با نقض حقوق بشر در استان کردستان و برادرش مسعود کردپور نیز یک روزنامه‌نگار آزاد است. این دو در اسفند ماه ۱۳۹۱ بازداشت شده و در ۴ ماه ابتدای مدت بازداشت به وکیل مدافع دسترسی نداشته‌اند.

زندانیان