نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به آزادی فوری ۶ زندانی عقیدتی اهل سنت

14-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای به آزادی فوری و بی‌قید و شرط ۶ زندانی عقیتی اهل سنت کُرد که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، فراخوان داد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۲ صادر شد با اعلام این‌که این ۶ تن از روز ۱۳ آبان ماه در اعتراض به احکام اعدام صادره برایشان و شرایط نگه‌داری‌شان در اعتصاب غذا به سر برده و در وضعیت وخیم جسمی به سر می‌برند خواستار آزادی آزادی فوری و بی‌قید و شرط این زندانیان عقیدتی شد.
این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ی خود می‌افزاید: «جمشید دهقانی و برادر کوچک‌اش، جهانگیر دهقانی، حامد احمدی، کمال ملایی، هادی حسینی و صدیق محمدی از روز ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۲ در اعتراض به محکمیت‌شان به اعدام، عدم دسترسی به وکیل مدافع، محاکمه‌ی غیرعلنی و شرایط زندان از جمله شرایط نامناسب بهداشتی دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند.»

این بیانیه هم‌چنین تصریح می‌کند: «این افراد در روز سیزدهم اعتصاب غذای خود به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. از آن زمان، آن‌ها در شرایط وخیم سلامت به سر برده و از فشار خون پایین، غش و ضعف و سوزش ادرار رنج می‌برند. جمشید دهقانی و حامد احمدی هم‌چنین از زخم معده رنج برده و ۴ مرتبه خون استفراغ کرده‌اند.»

عفو بین‌الملل در پایان خاطر نشان می‌کند ‌که این ۶ تن به اتهام مبهم «محاربه» و «فساد فی‌الارض» به مرگ محکوم شده‌اند. حکمی که متعاقبا تایید آن در دیوان عالی کشور نیز به این زندانیان اطلاع داده شده و پرونده‌ی این زندانیان به شعبه‌ی اجرای احکام ارجاع داده شد. دادستان تهران اجرای احکام اعدام این ۶ تن را در پی فشارهای بین‌المللی در مهر ماه ۱۳۹۲ به مدت یک ماه به حالت تعلیق درآورد.

 

4edami-ahlsonat

زندانیان