نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

لاریجانی: «حکم نورانی قصاص زیر سوال رفته است»

17-می-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت که در زمینه اعدام‌های مربوط به مواد مخدر باید قانون برای کارآمدتر کردن مبارزه با مواد مخدر مورد بازنگری قرار گیرد. وی همچنین راجع به مسئله اعدام گفت “معتقدم در سال ۲۰۱۹ مسئله توقف اعدام در دنیا اجباری شود”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد لاریجانی بعدازظهر دوشنبه در حاشیه نشست هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان در جمع خبرنگاران گفت:”ما باید روش داهیانه‌ای را برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم البته اعدام ممکن است تنها راه نباشد یا اعدام زیاد نتیجه مطلوب نداشته باشد ولی پیشنهاد می‌دهیم که قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌ زمینه مورد بازنگری قرار گیرد و در مورد آن مصلحت امروز ما مورد بحث قرار گیرد”.

وی همچنین راجع به مسئله اعدام گفت: “معتقدم در سال ۲۰۱۹ مسئله توقف اعدام در دنیا اجباری شود”.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: “در کشور ما به‌علت اینکه قانونی داریم که مجازات اعدام را در سطح نسبتاً زیادی در خصوص مواد مخدر تجویز می‌کند وضعیت به‌گونه‌ای شده که از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور به شمار می‌رویم و همین مسئله باعث شده قصاص که یک حکم نورانی است زیر سؤال برود”.

لاریجانی افزود: “متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سؤال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست و باید قانون را بازنگری کنیم”.

زندانیان