نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

لغو حکم اخراج کسری نوری از دانشگاه تهران

6-جولای-2021

گروه خبری: دانشجویان - زندانیان -

نفس در قفس ، ۱۵تیر ۱۴۰۰: دانشگاه تهران در جلسه اضطراری مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ حکم محرومیت از تحصیل کسری را ابطال کرد.

پیش از این دانشگاه تهران با حکمی خبر از اخراج این زندانی درویش در زندان تهران بزرگ داده بود.

به گزارش « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، پوریا نوری، برادر کسری نوری، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه از لغو حکم اخراج این زندانی عقیدتی از دانشگاه تهران خبر داد.

آقای نوری در صفحه توئیتر خود نوشته است که دانشگاه تهران در جلسه اضطراری مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۰ حکم محرومیت از تحصیل کسری را ابطال کرد.

کسری نوری، درویش گنابادی و از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور»، اول اسفند ۹۶، در جریان واقعه گلستان هفتم همراه با ده‌ها تن دیگر از دراویش بازداشت واز سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۲ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال محرومیت‌ از فعالیت‌های اجتماعی و تبعید به شهرستان «ثلاث باباجانی» در استان کرمانشاه محکوم شد.

آقای نوری از زمان بازداشت تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

پوریا نوری، برادر کسری نوری، اوایل تیر امسال با انتشار عکسی از نامه معاونت آموزشی دانشگاه تهران در توئیتر، خبر داده بود که برادرش به دلیل «عدم مراجعه» از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۷-۹۸ از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

شماری از دانشجویان دانشگاه تهران نیز در نامه‌ای خطاب به محمود نیلی، رئیس این دانشگاه، با اشاره به محبوس بودن آقای نوری از سال ۹۶ و عدم امکان مراجعه به دانشگاه، از این تصمیم انتقاد کردند و اخراج او را «مطلقا غیرقانونی» و «اقدامی حذف‌کننده و پلیسی» نامیدند.

محمدعلی زارع، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، در واکنش به انتقادها اعلام کرد که دلیل اخراج آقای نوری عدم ثبت‌نام در این دانشگاه بوده و اگر مدارکی درباره دلیل عدم مراجعه برای ثبت‌نام را ارائه دهد، «ثبت‌نام او قابل انجام است».

بر اساس آیین‌نامه انضباطی دانشجویان «در صورت پیگرد یا محکومیت قطعی قضایی که منتهی به بازداشت موقت یا حبس شود، مدت بازداشت یا حبس جزو سنوات دانشجو محسوب نمی‌شود و دانشجو پس از پایان مدت محکومیت می‌تواند به ادامه تحصیل بپردازد».

در ادامه بندی از این آیین‌نامه همچنین آمده است که «چنانچه مدت محکومیت از مدت مجاز مقطع تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه نحوه ادامه تحصیل را با موقعیت جدید آموزشی تطبیق می‌دهد

زندانیان