نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محمد نور‌ی‌زاد از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد

8-جولای-2021

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس ،۱۷ تیر ۱۴۰۰: امروز پنجشنبه ۱۷ تیرماه، محمد نوری زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با تودیع قرار کفالت به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

به گزارش « نفس در قفس »ُ، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، امروز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰، محمد نوری زاد، زندانی سیاسی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

مرخصی آقای نوری زاد ساعتی قبل با تودیع هشتصد میلیون تومان وجه الکفاله صورت گرفته است. محمد حسین آقاسی وکیل دادگستری با تائید این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: “جالب اینجاست که کفالت یک نفر را کافی ندانستند بنابراین اینجانب و برادر موکل، کفالت او را برعهده گرفتیم. روز شنبه باید درمان را شروع کند.”

محمد نوری‌زاد، فیلمنامه‌نویس و روزنامه نگار که سابقه بازداشت در سال ۸۸ بعد از اعتراضات را داشت. بعد از امضای بیانیه موسوم به «بیانیه ۱۴ امضا» که در آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای شده بودند در مشهد بازداشت شد.
پرونده محمد نوری زاد در  دو بخش رسیدگی شده است. بخش اول در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری که از بابت اتهامات « توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی» به   به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۵ سال حبس، ۲ سال تبعید به ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور تغییر یافت.

بخش دوم پرونده آقای نوری‌زاد در دادگاه کیفری رسیدگی شد که از بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی و نشر اکاذیب» به ۸ ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق و تبعید به طبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد.

باید اضافه کنیم که پسر محمد نوری‌زاد، علی نوری‌زاد به دلیل شرکت در تجمعات دی ۹۸ که در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی بازداشت و در دادگاه به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. وی از تاریخ ۱۲ مهر ۹۹ جهت تحمل حبس خود بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

زندانیان