نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محکومیت ۴ نفر از فعالین مدنی سراب به حبس دردادگاه انقلاب

24-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دادگاه رسیدگی به اتهامات فعالین مدنی آذربایجان سهند معالی، علی صمدپور، سید جمال موسوی نژاد و حمید توحیدی کادیجانی که در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال جاری در دادگاه انقلاب شهرستان سراب به قضاوت آقای رحمان خاطری (رئیس دادگستری و رئیس دادگاه انقلاب) برگزار شده بود منجر به محکومیت همه فعالین مذکور گردید.

 

به گزارش آذوح، در این دادگاه به دلیل نقص ابلاغ و عدم اطلاع آقایان جمال موسوی نژاد و حمید توحیدی کادیجانی حضورنداشته اند ولی سهند معالی و علی صمدپور به همراه وکیلشان جعفر افشارنیا در جلسه شرکت داشته و در مقابل اتهامات انتسابی از خود دفاع نمودندکه متاسفانه مسموع نشده و رایی با ایرادات حقوقی فراوان در محکومیت آنها صادر شده است.

 

رای صادره نسبت به جمال موسوی نژاد و حمید توحیدی غیابی بوده است که با واخواهی آنها مجددا جلسه ای در مورخ ۱۲/۴/۹۲ برای آنها تشکیل شده است که فعلا برای واخواهی رایی صادر نشده است و اقایان سهند معالی و علی صمد پور نیز در موعد مقرر به دادنامه صادره اعتراض نموده اند و مراتب در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجانشرقی رسیدگی خواهد شد.

 

سهند معالی به ۳ اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام ،تشکیل گروه توران به قصد برهم زدن امنیت ملی و عضویت در گروه گاموح) مورد محاکمه قرارگرفته که نهایتا به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام (موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده است و مستندا به دانامه صادره و به دلیل فقد ادله اثباتی از اتهامات تشکیل گروه غیر قانونی توران و اتهام عضویت در گروه گاموح تبرئه شده است هر چند که در دادنامه به اتهامی به نام اتهام فقره دوم به یکسال حبس تعزیری نیز محکوم شده است که منظور ازآن معلوم نیست و با توجه به اتهامات سهند معالی به نظر میرسد که اشتباهی در نگارش دادنامه صورت گرفته است.

 

علی صمد پور دیگر فعال مدنی آذربایجان نیز به اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام ،تشکیل گروهک غیر قانونی گرگهای بابک و توهین به رهبری) محاکمه شده است که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم و از اتهام تشکیل گرگهای بابک تبرئه شده است و برای اتهام بلاوجه توهین به رهبری نیز علیرغم ذکر آن در اول دادنامه تصمیم گیری نشده است هر چند که دلیل محکمه پسندی در توجه این اتهام نیز وجود ندارد.

 

سید جمال موسوی به اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه گاموح) محاکمه شده است که به یکسال حبس تعزیری بایت اتهام فعالیت تبلیغی محکوم شده و از اتهام عضویت در گروه گاموح نیز تبرئه شده است.

 

اتهامات آقای حمید توحیدی کادیجانی دیگر متهم پرونده ، فعالیت تبلیغی علیه نظام ، عضویت در گروه گاییپ بوده است که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شده و از اتهام عضویت در گروه گاییپ نیز تبرئه شده است. هر چند نامبرده نیز به مانند سهند معالی به اتهامی به نام اتهام فقره دوم به یکسال محکوم شده است.

 

جلسه رسیدگی دادگاه بدون حضور نماینده داستان بوده و رئیس دادگاه بدون توجه به موازین قانونی رسیدگی را شروع و رای صادر نموده است که به دفاعیات متهمین و وکیلشان هیچ توجهی ننموده است که ماحصل عدم رعایت موازین حقوقی ومیزان تسلط و سواد حقوقی جناب رئیس محترم دادگاه انقلاب که از قضای روزگار رئیس دادگستری شهرستان نیز می باشد این دادنامه سراسر ایراد حقوقی (و در عمل مایه ننگ نظام قضایی) می باشد.

 

به نحوی که اولا در ترتیب متهمین و نوع اتهامات آنان آشفتگی وجود دارد و معلوم نیست که چه کسی به چه اتهامی محاکمه و محکوم شده است. مثلا آقای علی صمد پور که به نظر می رسد در پرونده باید متهم ردیف سوم باشد و حتی اتهام توهین به رهبری متوجه وی بوده است در ردیف متهمان در صدر دادنامه بعنوان ردیف چهارم قید شده ولی در متن بعنوان ردیف سوم است. و حتی در انتهای دادنامه نامبرده بعنوان متهم ردیف سوم به دلیل حضور در دادگاه محکومیتش حضوری محسوب شده و صرفا حق تجدید نظر دارد.

 

در صدر دادنامه اتهام همه این فعالان مدنی تبلیغ علیه نظام و شرکت در «تخلفات غیر قانونی» ذکر شده است.

زندانیان