نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مقاومت مرتضی پروین و توقف اجرای حکم شلاق این فعال آذربایجانی

10-اکتبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: حکم شلاق مرتضی پروین به دلیل مقاومت او در مقابل اجرای آن، متوقف شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، مرتضی پروین فعال مدنی ساکن اردبیل که صبح امروز چهارشنبه ۱٨ مهرماه ۱۳۹۷ توسط مامورین قضایی جهت اجرای حکم شلاق دستگیر و به دادگستری این شهر منتقل شد، از تَن دادن به این حکم سر باز زد.

در پی این تصمیم، وی توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرا گرفت.

آقای پروین که این روزها از ناحیه کمر تحت درمان نیز هست، درخواست قاضی اجرای حکم مبنی بر صورت‌جلسه از بابت مشکل جسمانی برای ممانعت از اجرای این حکم را نپذیرفته و اعلام کرده چون «این حکم تعرض به حقوق انسانی بوده و هم‌سطح شکنجه می‌باشد، به غیر از آزادیِ بی قید و شرط به چیز دیگری تن در نخواهد داد.»

بدین رو با پرداخت جزای نقدی توسط همراهانش که بخش دیگری از حکم صادره برای این فعال مدنی بوده، با تشخیص و دستور قاضی دادگاه حکم اجرا شده تلقی گشته و آزادی وی فراهم شده است.

۴۰ ضربه شلاق و پرداخت ۱٨ میلیون ریال جزای نقدی، حکمی بوده که شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در تأیید حکم دادگاه بدوی برای این فعال آذربایجانی صادر کرده است.

این حکم در ارتباط با گردهمایی فرهنگی سالانه در قلعه‌بابک صادر شده بود که در تیرماه ۱۳۹۶ پس از دستگیری در کلیبر به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی» محاکمه و با استناد به ماده ۶۱٨ قانون مجازات اسلامی محکوم شناخته شده است.

زندانیان