نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نامه‌ی زندانیان اهل سنت زندان رجایی‌شهر خطاب به مجمع عمومی ملل متحد

27-سپتامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، طی نامه‌ای خطاب به سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن تشریح گوشه‌ای از وضعیت و مطالبات خود، خواستار اقدام این مجمع در مقابل تبعیض‌های نژادی و مذهبی موجود در ایران شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما به عنوان زندانیان سیاسی – مذهبی اهل سنت کرد، به خاطر تبلیغات مذهبی مسالمت‌آمیز مورد خشم این نظام قرار گرفته‌ایم و با حکم‌های سنگین از جمله اعدام و حبس‌های طولانی بدون تفهیم اتهام مواجه شده‌ایم. به طوری که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲، ۶ نفر از فعالان مذهبی اهل سنت کرد اعدام شدند و خونشان به ناحق ریخته شد.»

متن کامل این نامه که در اختیار گزارشگر نفس در قفس قرار گرفته است،عینا در زیر می‌آید:

 

نامه‌ای از طرف زندانیان اهل سنت زندان رجایی‌شهر کرج به سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ادعای اجرای دین ناب محمدی و اسلام را دارد. کشوری که دم از مردم‌سالاری دینی می‌زند و ادعا می‌کند که هیچ کس را به خاطر پایبندی به عقیده‌ای خاص مورد بازخواست قرار نمی‌دهند. کشوری که رئیس جمهور آن در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ در سالن اجلاس عمومی سخن‌رانی کرده و دم از صلح جهانی زد و تاکید کرد که با هرگونه جنایت ضد بشریت و تبعیض نژادی مخالف است و بایستی برای صلح پایدار در سایه‌ی دموکراسی تلاش شود. کشوری که ادعا می‌کند زندانی سیاسی ندارد در حالی که زندان‌های علنی و سری این رژیم پر است از زندانی‌های سیاسی و مذهبی اعم از ترک، کرد بلوچ، فارس، خوزستانی و سایر ملیت‌های مختلف ایران.

ما به عنوان زندانیان سیاسی – مذهبی اهل سنت کرد، به خاطر تبلیغات مذهبی مسالمت‌آمیز مورد خشم این نظام قرار گرفته‌ایم و با حکم‌های سنگین از جمله اعدام و حبس‌های طولانی بدون تفهیم اتهام مواجه شده‌ایم. به طوری که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲، ۶ نفر از فعالان مذهبی اهل سنت کرد اعدام شدند و خونشان به ناحق ریخته شد.

از آقای بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و هم‌چنین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و سایر سران کشور‌های عضو تقاضا داریم، که با تبعیض مذهبی و نژادی این رژیم علیه اقلیت‌ها، خصوصا اهل سنت مبارزه کرده و این ظلم و ستم آن‌ها را محکوم کرده و برای کاهش این تبعیض‌ها کوشش نمایند. چرا که طبق منشور سازمان ملل ما محکوم به نابودی در گوشه‌ی زندان به مجرد داشتن یک عقیده یا مذهب نیستیم. هم‌چنین از فعالان حقوق بشر حاضر در این اجلاس که تلاش‌های ضد نژادپرستانه انجام می‌دهند خواستاریم که به این رژیم تذکر داده و جلوی تبعیض‌های مذهبی و نژادی را بگیرند. به امید روزی که جهان پر از صلح و ثبات و امنیت شود.

 

زندانیان اهل سنت زندان رجایی‌شهر کرج

۳/۷/۱۳۹۲

 

زندانیان