نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پس از ۷ سال؛ رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

26-می-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، پس از ۷ سال بلاتکلیفی به دلیل عدم پیگیری پرونده از سوی اولیای دم توسط شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به پرداخت دیه محکوم و از مرگ رهایی یافت.

به گزارش روزنامه ایران، یک زندانی میانسال به اتهام قتل همسر سابقش پای میز محاکمه رفت. این مرد متهم است که هفت سال پیش پس از جدایی از همسرش، او را با چاقو به قتل رسانده است.

بعد از دستگیری متهم محاکمه شد، اما دختر و مادر زن مقتول از اعدام این زندانی گذشت کردند.

مادر مقتول گفت: “من به خاطر نوه‌ام از اعدام داماد سابقم گذشت می‌کنم نمی‌خواهم نوه‌ام وقتی بزرگ شد از من کینه‌ای به دل داشته باشد”.

این در حالی است که پدر مقتول خواستار اعدام متهم شد.

بدین ترتیب متهم به اتهام قتل به اعدام محکوم شد. اما هفت سال از زمان صدور حکم سپری شد و پدر مقتول که باید مبلغ تفاضل دیه را پرداخت می‌کرد تا مرد زندانی اعدام شود نتوانست این پول را فراهم کند و پرونده را نیز پیگیری نکردند.

سرانجام چند روز قبل مرد زندانی که از بلاتکلیفی ۷ ساله در زندان خسته شده بود با درخواست اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی از قضات دادگاه خواست او را از این وضعیت بلاتکلیفی نجات دهند.

بدین ترتیب قضات شعبه دهم دادگاه کیفری متهم را به پرداخت دیه محکوم و صبح دیروز از نظر جنبه عمومی و اعمال ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی یعنی از جنبه عمومی جرم وی را محاکمه کردند.

زندانیان