نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از آخرین وضعیت ویدا موحد، از معترضان حجاب اجباری

30-آوریل-2019

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد، از معترضان به حجاب اجباری از اعلام قطعیت حکم موکل خود به زندان شهرری خبر داده است. با توجه به عدم اعتراض دادستانی به رای محکومیت یک سال حبس و در نتیجه قطعی شدن این حکم، ویدا موحد می تواند از عفوی که اخیرا ابلاغ شده است استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امروز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸، وکیل مدافع ویدا موحد، از معترضان به حجاب اجباری از قطعی شدن حکم یک سال حبس تعزیری وی خبر داده است.

پیام درفشان درباره آخرین وضعیت پرونده ویدا موحد و برخورداری او از آزادی مشروط و عفو اخیر اظهار داشت: پیرو مراجعه حضوری به زندان شهرری به منظور پیگیری وضعیت موکل با راهنمایی و همراهی مسئولان و همچنین انجام مذاکره با معاون قضایی زندان، اعلام شد که در تاریخ ۲۶ فروردین امسال، معاونت قضایی زندان اقدام به ارسال درخواست اعلام وضعیت قطعیت حکم از طرف قاضی اجرای احکام کرده است.

این وکیل دادگستری افزود: بر اساس این اعلام به اجرای احکام مراجعه کردم که قاضی اعلام کرد در روز جاری (سه شنبه ۱۰ اردیبهشت) قطعی شدن حکم ویدا موحد به زندان شهرری اعلام شده است.

درفشان بیان کرد: در پرونده حاضر با توجه به اعتراض نکردن دادستانی به رای محکومیت یک سال حبس موکل و در نتیجه قطعی شدن این حکم، موکل می تواند از عفوی که اخیرا ابلاغ شده است استفاده کند.

وکیل ویدا موحد ادامه داد: همچنین در مراجعه ای که امروز به اجرای احکام دادسرای ارشاد داشتم اعلام شد که سرپرست دادسرا نیز باید بنا بر اختیارات و مسئولیت قانونی با اعطای عفو موافقت کند که بر این اساس لایحه ای با تشریح وضعیت موکل و جوانب مختلف پرونده نوشته و به دادسرا ارائه کردم تا تقاضای بهره مندی ویدا موحد از این عفو هرچه سریع تر صورت پذیرد.

درفشان توضیح داد: بر اساس موازین قانونی برای اعطای آزادی مشروط یا عفو باید چندین مرجع قانونی با این موضوع موافقت کنند که یکی از این مراجع، شورای طبقه بندی زندان است که این شورا با توجه به رفتار زندانی در ایام حبس، نسبت به بررسی استحقاق برخورداری زندانی از آزادی مشروط، عفو یا مرخصی اقدام و نتیجه را به اجرای احکام اعلام می کند.

وی افزود: همچنین قاضی اجرای احکام پس از دریافت نظر زندان دارای این اختیار قانونی است که با توجه به محتویات پرونده و نظریه زندان و سوابق قبلی زندانی نسبت به موافقت یا مخالفت با عفو، تقاضای آزادی مشروط یا مرخصی، نظر مستدل بدهد که در این قسمت قاضی اجرای احکام مربوطه نسبت به انتقال نظر مستدل خود به سرپرست اجرای احکام اقدام کرده و سرپرست اجرای احکام نظر نهایی را خطاب به دادگاه صادرکننده حکم اعلام می کند.

وکیل ویدا موحد گفت: در ادامه این روند، قاضی صادرکننده حکم نیز با توجه به داشتن این جایگاه که مستمع اظهارات متهم در جلسه دادرسی بوده و اساسا قضاوت توسط این مرجع انجام می شود و با اشراف به مجموع سیر تحقیقات مقدماتی و اظهارت متهم در جلسه دادرسی، نسبت به تامین مجازات در چهارچوب کیفرخواست و همچنین موافقت با آزادی مشروط یا عفو اقدام می کند.

وی ادامه داد: عدم اطلاع افکار عمومی نسبت به این پرونده منجر به شیوع شایعاتی در فضای مجازی و برخی رسانه ها شده بود مبنی بر اینکه موکل مدت هاست در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد و حتی عنوان شده بود ویدا موحد توسط دستگاه قضایی معدوم شده است؛ نشر این شایعات منجر به تشویش اذهان عمومی شده بود و به خاطر عدم امکان انتساب این امور غیرواقعی به مراجع قضایی و امنیتی تصمیم بر انتشار اخبار صحیح در خصوص پرونده موکل در رسانه های رسمی داخلی گرفتیم.

بر اساس این گزارش، درفشان در ملاقات حضوری خود که در تاریخ ۲۸ فروردین ماه با ویدا موحد صورت گرفته است از کاهش وزن و کسالت شدید وی و همچنین بیماری فرزند او به دلیل دوری از مادر خبر داده است.

ویدا موحد دی ماه ۱۳۹۶ روی سکویی در تقاطع خیابان انقلاب و وصال در مرکز تهران روسری سفید خود از سر برداشت و با نصب آن روی شاخه‌ای که در دست داشت، اعتراض خود را به حجاب اجباری در ایران نشان داد. بعد از ویدا موحد، گروهی از زنان ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری، در همان نقطه روسری‌هایشان را از سر برداشتند. این گروه از افراد به “دختران خیابان انقلاب” مشهور شدند. پس از آن در برخی نقاط تهران و شهرهای دیگر، دخترانی با برداشتن روسری و گرفتن آن بر یک چوب، به حجاب اجباری اعتراض کردند. این حرکت با حمایت بسیاری از مردان در سراسر کشور نیز همراه شد.

وی در تاریخ ۷ آبان ماه ۹۷ نیز بر روی گنبد فیروزه ای میدان انقلاب رفته و با در دست داشتن بادکنک های رنگی مجددا حرکت اعتراضی خود را تکرار کرد. در پی این اقدام ویدا موحد بازداشت شده و نهایتا در تاریخ ۱۱ اسفندماه توسط شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری دو استان تهران به اتهام “تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

برچسب ها:

زندانیان