نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از اعدام سه زندانی از جمله اعدام یک زن زندانی در زندان وکیل آباد مشهد

23-آگوست-2020

گروه خبری: اعدام -

نفس در قفس، ۲ شهرویور ۱۳۹۹: روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۴ زندانی که پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند.در میان اعدام شدگان دست کم یک زن وجود دارد.

در ادامه گزارشی از سه زندانی اعدام شده می خوانید.

به گزارش خبرگزاری رکنا یکی از اعدام شدگان پیشتر توسط دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، از بابت اتهام «قتل» به دو بار اعدام محکوم شده بود،که حکم اعدام وی در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد. وی متهم بود که ۹ سال قبل در پی یک نزاع، دو نفر را با ضربات چاقو به قتل رسانده است.

بر اساس این گزارش، ساعت ۲۳ هشتم فروردین سال ۹۰ بود که وقوع نزاعی در منطقه «قلعه ساختمان» مشهد نیروهای انتظامی را به خیابان «حر» کشاند. بررسی‌های مقدماتی نشان داد که دو جوان بر اثر وارد آمدن ضربات چاقو مقابل یک منزل مسکونی به شدت مجروح و پس از انتقال به مرکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین نیروهای کلانتری شهرک شهید رجایی (قلعه ساختمان) مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه اطلاع دادند و بدین ترتیب با حضور شبانه قاضی علی اکبر صفائیان در مرکز درمانی و محل وقوع قتل، تحقیقات اولیه آغاز شد.

قاضی وقت شعبه ۸۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در همان دقایق اولیه بررسی‌های قضایی یقین داشت نزاع به خاطر اختلاف بر سر مواد مخدر رخ داده است و طرفین نزاع با یکدیگر آشنا بوده‌اند و گروهی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی را مامور تحقیقات درباره آخرین ارتباطات مقتولان کرد. این گونه بود که سرنخی از یک جوان ۳۴ ساله به نام «غلامرضا» به دست آمد که دقایقی قبل از وقوع قتل در آن محل دیده شده بود. این متهم در نهایت بازداشت شد.

«غلامرضا- ق» در همان جلسه اول بازپرسی گفت: “یکی از مقتولان فردی تبعه افغانستان بود و من از آن‌ها مواد مخدر می‌گرفتم و با هم آشنا بودیم. قبل از وقوع حادثه هم کنار یکدیگر مواد مصرف کردیم و سپس من از آن‌ها خواستم برای مصرف روز بعد هم مقداری مواد مخدر به من بدهند. ولی آن‌ها مواد مخدر تقلبی به من دادند. به این خاطر مواد را نزد آنها بردم”.

وی ادامه داد: “همین موضوع به نزاع و فحاشی کشید که ناگهان من با چاقو به طرف فرد افغانستانی به نام «ف- الف» حمله کردم و در این لحظه جوان ۲۴ ساله دیگری به نام «غ- ک» هم وارد درگیری شد. من هر دو نفر را با ضربات چاقو مجروح کردم و از آن جا گریختم تا این که هنگام سرقت از یک مغازه دار دستگیر شدم”.

در پی اظهارات متهم، کیفرخواست این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد و متهم به قتل دو مرد، در شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پای میز محاکمه ایستاد. قضات دادگاه نیز پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه، متهم این پرونده را به دو بار اعدام محکوم کردند. با قطعیت یافتن رای صادر شده، این پرونده پس از طی مراحل قانونی، به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد و در نهایت این زندانی ۴۳ ساله سپیده دم روز سه شنبه گذشته در زندان مرکزی مشهد پای چوبه دار رفت.

 

در یک گزارش دیگر از همین خبرگزاری روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ یک جوان ۳۰ ساله دیگری اعدام شده است که متهم بود در یک دعوا جوان دیگری را به قتل رسانده و محل زندگی او را با بنزین به آتش کشیده بود تا آثار جرمی باقی نماند.

بر طبق این گزارش این جوان ۳۰ ساله از ۴ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.وی متهم بود که بعد از آشنایی با مقتول به منزل مجردی وی رفته و بعد از اینکه سر مسائلی به اختلاف خورده بودند کار به درگیری فیزیکی و دعوا کشیده است که یکی از طرفین کشته شده است.

متهم در اظهارتش در دادگاه گفته بود:  در یکی از شبکه های اجتماعی با «س» آشنا شدم و به منزل مجردی او رفتم و ساعاتی را کنار هم بودیم اما روز بعد به دلیل برخی موضوعات، اختلافی بین ما رخ داد ولی هر کدام بر خواسته خودمان اصرار می کردیم تا این که ماجرا به درگیری کشید و او با چاقو به سوی من حمله ور شد. در این هنگام چاقو را از دست دوست تازه آشنایم گرفتم و ضربه ای به گردنش زدم بعد از آن دیگر نفهمیدم چند ضربه به نقاط بدن او فرود آوردم و با انداختن جسد در حمام، نزد پدرم و یکی از دوستانم رفتم و ماجرا را برای آن ها شرح دادم. این گونه بود که پدرم نیز با من و دوستم و برای از بین بردن آثار جرم به محل جنایت آمد.

تصمیم گرفتیم با بنزین خانه و جسد را به آتش بکشیم تا شناسایی نشود به همین دلیل ظرف حاوی بنزین را روی لوازم منزل ریختیم و زمانی که من کبریت را کشیدم ناگهان به دلیل تراکم بخار بنزین، انفجار رخ داد و من لای در گیر کرده بودم که برخی از نقاط بدنم دچار سوختگی شد. سپس سوار بر خودروی پژوی مقتول شدیم و با فرار از محل جنایت، خودرو را هم در اطراف سد کارده مشهد آتش زدیم تا هیچ گونه اثری باقی نماند و …

بر اساس این گزارش قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، او را به قصاص نفس محکوم کردند.

با تایید رای صادر شده در شعبه نهم دیوان عالی کشور، پرونده مذکور به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد تا این که پس از طی مراحل و تشریفات قانونی، مقدمات اجرای حکم با دستور قاضی محمدرضا دشتبان (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجرای احکام) فراهم شد و به این ترتیب سپیده دم سه شنبه  ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، در حالی که اولیای دم حاضر به گذشت نشدند و بر اجرای حکم قصاص نفس اصرار کردند، «ع-غ» (۳۰ ساله) بعد از چهار سال اعدام شد.

 

همچنین در همان روز یک زندانی زن نیز اعدام شد. این زن متهم به قتل یک راننده تاکسی بود.این زن زندانی دارای دو فرزند بود که اعدام شد.

به گزارش رکنا، سیزدهم فروردین سال ۸۹در مشهد، یک زن ۳۸ساله که به همراه فرزندانش از تهران به مشهد مسافرت کرده بود، در خیابان طبرسی منتظر تاکسی ایستاده بود که راننده یک دستگاه خودروی سواری پس از عبور از کنار این زن و فرزندانش، متوجه شد که آن ها مسافر هستند، به همین دلیل مسافتی را دنده عقب گرفت تا مقابل زن جوان رسید.

 

لحظاتی بعد، زن مذکور به همراه فرزندانش سوار خودرو شد و راننده به طرف میدان ۱۷شهریور مشهد حرکت کرد که مقصد مسافرانش بود. وقتی راننده ۴۰ساله در خیابان ۱۷شهریور مشهد پدال ترمز را فشرد و خودرو را به حاشیه خیابان کشید تا مسافرانش را پیاده کند، زن جوان اسکناس دوهزار تومانی را به راننده داد و در حالی که فرزندانش را پیاده می کرد، منتظر ماند تا راننده مسافرکش باقی مانده پولش را به او بازگرداند اما وقتی دید راننده قصد حرکت دارد، به او اعتراض کرد که ۵۰۰تومان باقی مانده کرایه را به او بازگرداند ولی راننده مدعی بود که کرایه او و فرزندانش دوهزار تومان می شود! همین موضوع به مشاجره لفظی و درگیری کشید که ناگهان زن ۳۸ساله چاقویی را از درون کیفش بیرون آورد و به سوی راننده حمله ور شد. او با ضربات هولناک چاقو، راننده را که هنوز گیج و حیران بود، خون آلود نقش بر زمین کرد.

بنابراین گزارش، دقایقی بعد، همهمه ای در خیابان ۱۷شهریور به راه افتاد و شهروندان حیرت زده، با پلیس و نیروهای اورژانس تماس گرفتند اما اقدامات درمانی به نتیجه نرسید و راننده جوان بر اثر عوارض ناشی از اصابت چاقو جان خود را از دست داد. این گونه بود که پرونده جنایی تشکیل شد و توسط قاضی ویژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه مورد بررسی قرار گرفت. زن ۳۸ساله که توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده بود، با بیان جزئیات این حادثه وحشتناک ادعا کرد: وقتی از راننده خواستم تا بقیه پولم را بازگرداند، به من گفت مسافتی را برای سوار کردن شما دنده عقب حرکت کردم بنابراین کرایه شما دوهزارتومان می شود، من هم که از شنیدن این جمله عصبانی شده بودم، او را نفرین کردم و گفتم «آن ۵۰۰تومان هم صدقه سر بچه هایم باشد!» ولی راننده که انتظار چنین حرفی را نداشت با حالتی خشمگین از خودرو پیاده شد و سیلی به صورتم زد و شروع به فحاشی کرد! دخترم که این صحنه را دید به راننده معترض شد که چرا مادرم را کتک می زنی؟ از آن سو، من که اوضاع را این گونه دیدم، ناگهان دست به کیفم بردم و چاقوی آشپزخانه را از داخل پلاستیک بیرون کشیدم و در همان حالت عصبانیت ضربه ای به او زدم که نقش بر زمین شد.

بعد از دادگاهی حکم اعدام برای این زن توسط شعبه سوم دادگاه کیفری استان مشهد صادر و توسط شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور تایید شد که به دلیل عدم رضایت اولیای دم مقدمات اعدام توسط قاضی محمدرضا دشتبان (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی)بعد از ده سال در روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ در زندان وکیل آباد مشهد با حضور قاضی زرگر (قاضی اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) اعدام شد.

زندانیان